Bilproducenter vælger dødt, dansk elbilsmarked fra

Der er solgt mindre end en håndfuld elbiler i Danmark siden nytår. De store bilproducenter tvivler for alvor på Danmark som et marked, hvor det er besværet værd at introducere nye elbilmodeller.
Foto: Joachim Adrian/Polfoto
Foto: Joachim Adrian/Polfoto

Når den tyske bilproducent Opel i år lancerer sin nye elbil Ampera-e, er Danmark ikke iblandt de lande, der får lov til at have elbilen på vejene først. Afgifterne står i vejen, og det dæmper bilproducenternes tro på salget af elbiler i Danmark, lyder det.

"Så længe beskatningen er, som den er nu, så har vi ikke nogen forventning om, at det her marked overhovedet udvikler sig på en positiv måde i Danmark. Det kan jo kun blive værre, jo mere skat man lægger på," siger Erik Morsing, der er informationschef hos Opel Danmark, til EnergiWatch.

Ifølge EnergiWatchs oplysninger er der solgt 4 rene elbiler og 2 opladningshybrider indtil videre i Danmark i år. De nedslående udmeldinger fra bilbranchen kommer oven på den afgiftsstigning, der ramte elbilerne i Danmark for to år siden.

I 2015 besluttede Venstre, Socialdemokratiet, DF og Radikale Venstre nemlig at indføre en såkaldt indfasning af afgifter på elbiler i Danmark. Derfor bliver afgifterne for at købe en elbil i øjeblikket højere og højere for hvert år frem mod 2020.

Den 1. januar steg afgiften fra 20 pct. til 40 pct., og oven på en fordobling af afgiften på elbiler, er det ikke just i Danmark, at bilproducenterne har deres største salgsforventninger.

Sætter forventningerne ned

Sidste år blev der kun solgt omkring 100 elbiler til private, mens der blev solgt lidt over 1000 elbiler i såkaldte flåder til f.eks. kommuner.

Derfor frygter bilproducenterne, at det kan blive for svært at sælge bilerne i Danmark.

"Fremadrettet kan det være bekymrende i og med, at Volkswagen satser massivt på udviklingen af elbiler i de kommende år. Så det vil da være ærgerligt, hvis vi, grundet en skæv afgifts-lovgivning i Danmark, ikke kan tilbyde disse produkter til de danske kunder fremadrettet," fortæller Søs Righolt, der er pressechef for Volkswagen i Danmark.

Også Renault beskriver udviklingen for elbiler i Danmark som "rigtig trist", og hos BMW har man sat forventningerne ned til salget i 2017.

"Det er meget svært at sælge elbiler med den forhøjede registreringsafgift," forklarer Mette Lolholm, der er kommunikationschef for BMW i Danmark.

Det lave salg i årets første dage tegner ikke godt, mener Lærke Flader, branchechef hos Dansk Elbil Alliance.

"Der er stadig nogen dage tilbage af januar, men jeg tror allerede nu at vi kan sige, at meget tyder på, at salget i 2017 bliver meget lavere end i 2016, som lå under 1/3 af hvad salget var i 2015," uddyber hun.

 Utålmodigheden vokser omkring afgørelse af elbilernes fremtid i Danmark

Handler mere om benzinøkonomiske biler

Flere af bilproducenterne ærgrer sig over, at politikerne ikke følger Norges eksempel, hvor man bl.a. har haft fordele som afgiftsfritagelse, fri parkering i byerne, kørsel i busbanerne og billig strøm fra vedvarende energikilder.

Også i Sverige giver man fordele til elbilsejerne i form af et tilskud.

"Der er ikke de store forventninger hos Opel Danmark. Vi sidder jo med hånden på kogepladsen, så vi ved jo godt, hvordan det ser ud. Og lige i øjeblikket er det altså benzinøkonomiske biler, det handler om i højere grad end elbiler i Danmark. Vi tjener ikke vores penge på noget, der har med elektricitet at gøre," forklarer Erik Morsing fra Opel Danmark.

Og netop Opel har også valgt Norge som det første land, hvor bilproducentens nye elbil skal markedsføres.

Bilbranchen peger på, at Danmark rent faktisk har alle muligheder for at være forgangsland inden for elbiler, fordi elbilsoperatører som Clever og E.on blandt andet har investeret massivt i at udvide infrastrukturen og antallet af ladestationer i Danmark.

 Clever sukker efter politisk indgriben: Vi har kapacitet til det dobbelte antal elbiler

"Rammebetingelserne for, at elbilerne kan blive en succes, er til stede. Det er i virkeligheden rigtig trist, at vi nu har den her indfasning af afgifterne, som gør, at det bremser op," siger Søren Hyltoft, der er kommunikationsdirektør for Renault i Norden.

Venter på en afgørelse

I øjeblikket venter hele branchen for elbiler spændt på, hvorvidt den nye VLAK-regering vil gå med til at fastfryse de afgifter, der er på elbiler, sådan så det ikke kommer til at stige yderligere, før markedet er på ret køl igen.

Socialdemokratiet og Radikale Venstre vil gerne have afgiften fastfrosset bl.a. fordi aftalens forudsigelser om, hvor mange elbiler der ville blive solgt efter indfasningen af afgifter, ikke holdt stik.

Man havde regnet med et salg på 1800 elbiler i 2016, men det reelle tal endte kun på 1100.

Det var meningen, at Venstre, Socialdemokratiet og Radikale Venstre skulle have mødtes og vurderet, om aftalen fra 2015 skulle revideres tilbage i december. Men på grund af et regeringsskifte i oktober, havde skatteminister Karsten Lauritzen (V) ikke mandat fra hverken Konservative eller Liberal Alliance til at forhandle.

Derfor blev mødet udskudt til januar med begrundelsen, at man ville have salget af elbiler fra december med også.

I sidste uge kunne EnergiWatch dog berette, at der ikke har fundet noget møde sted blandt partierne endnu.

Skatteministeriet oplyser til EnergiWatch, at der har været travlt med at komme på plads efter regeringsskiftet, og at "der ikke er noget nyt for nærværende".

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også