EnergiWatch

Vindstød firedobler overskud

"Nu bliver vores fokus på at begynde at skalere forretningen," siger adm. direktør i Vindstød, Morten Nissen Nielsen, der ved hjælp af lave omkostninger og nye kunder har landet det bedste resultat nogensinde.

Foto: ESKESTAD MIK/POLFOTO/ARKIV

Danske elkunder vil gerne købe strøm, som kommer 100 pct. fra danske vindmøller.

Det mærker elselskabet Vindstød, som baserer sin forretningsmodel på netop dette. Det blot tre år gamle selskab kommer ud af 2014 med sit klart bedste regnskab foreløbigt: Driftsresultatet lyder på ca. 6 mio. kr. mod 1,4 mio. kr. i 2013, og nettoresultatet lander på 4,7 mio. kr. mod 2013's 1,2 mio. kr.

"Vi er virkelig godt tilfredse. Der er mange ting, som virker godt for os i øjeblikket. Både på omkostningssiden, men også på tilgangen af kunder," fortæller adm. direktør Morten Nissen Nielsen til EnergiWatch.

Han vil ikke sætte tal på hverken tilgangen eller det nuværende antal af kunder, men fortæller, at selskabet overgik egne vækstforventninger - og det til trods for, at selskabet ikke bruger til telefonsalg til at opsøge private elkunder.

"Vi får mange kunder, fordi de eksisterende kunder anbefaler os til andre. Det betyder også, at vi ikke bruger så mange penge som andre selskaber på at få nye kunder," siger Morten Nissen Nielsen, der fortæller, at Vindstød stadig kun har "en håndfuld" ansatte.

Det betyder, at man i modsætning til flere af de gamle energiselskaber er i stand til at tjene penge på salg af el.

"Det viser styrken i vores forretningsmodel, at vi er i stand til at drive et energiselskab med meget få medarbejdere. Faktisk vil vi kunne fordoble vores forretningsomfang uden at skulle ansætte meget mere end en enkelt ny medarbejder, fordi vores it-system gør det muligt for os at drive mange elkunder uden at have mange hænder på."

Kernen er og bliver elsalg

Systemet, som Morten Nissen Nielsen henviser til, er it-platformen fra EnergyCodes, som er et selvstændigt datterselskab til Vindstød. Det benyttes foruden af Vindstød også af energiselskabet Vindenergi Danmark, som også er medejer af Vindstød med en ejerandel på 30 pct. Resten ejes af Morten Nissen Nielsen selv.

It-platformen er desuden også solgt videre som licens til et par andre elselskaber, som Morten Nissen Nielsen dog ikke vil oplyse navnene på.

Det kunne umiddelbart lede tankerne hen mod konkurrenten Nettopower, som på grund af de gentagende udskydelser af engrosmodellen, der har til formål at øge konkurrencen på elmarkedet, har ændret fokus, så det nu ikke alene handler om elsalg, men også om at sælge selskabets eget it-system til håndtering og fakturering af elkunder til konkurrenterne.

Nettopower vil være energibranchens Telmore

Men hos Vindstød er og bliver kerneproduktet stadig elsalg og ikke it-teknologi, fastslår Morten Nissen Nielsen.

"Vi har dedikeret vores fokus på Vindstød. Det er ikke bare en prøveballon," siger han.

"Omvendt betragter vi IT som en væsentlig del af det at drive et energiselskab. Men der ligger ikke nogen indtjening i platformen. Det handler mere om deling af udgifter," siger han om EnergyCodes, som endnu ikke har aflagt regnskab.

"Men vi sælger platformslicenser ud fra den tanke, at jo flere der er med til at bidrage til udviklingen af platformen, jo bedre bliver systemet," siger han og inviterer samtidig flere med ombord.

2015 handler om drift - og skalering

Ifølge Morten Nissen Nielsen fortsætter Vindstød takterne fra 2014 i de første måneder af det nye år. Faktisk er året startet bedre end i samme periode sidste år, og det er da også målet og forventningen, at resultatet i 2015 overgår det fra 2014.

Men selv om fokus i indeværende år vil være på driften, så tager Vindstød også en anden udfordring op, og den handler om "skalering", fortæller direktøren - og det behøver ikke nødvendigvis ske på egen hånd.

"Vi har vist, at vores motor - altså it-platformen - virker, og nu bliver vores fokus på at begynde at skalere forretningen noget mere. Det er vi meget åbne for at gøre sammen med andre, og det kan der være mange måder at gøre på. Det begynder vi at kigge på nu."

Gælder det i forhold til partnerskaber, eller overvejer I også opkøb eller måske at blive opkøbt?

"Vi er sådan set åbne over for mange forskellige modeller, men vi er som sagt kun lige begyndt at kigge på det og har ikke nogen konkret plan endnu. Foreløbig har fokus været på at få maskinen til at snurre så optimalt som muligt, og det synes vi, at vi er færdige med nu," siger han og understreger:

"Så vi er hverken til salg eller har besluttet os for at købe andre. Men vi vil kigge på, hvad der ligger af muligheder inden for de her områder," fortæller Morten Nissen Nielsen, der som nævnt selv ejer 70 pct. af Vindstød og dermed sidder med beslutningen om et evt. salg.

Forestiller du dig, at I på sigt vil sælge selskabet?

"Det har jeg ikke gjort mig tanker om. Eller det er i hvert fald ikke noget, som vi bruger kræfter på nu. Vi koncentrerer os om at drive butikken," siger han og tilføjer:

"Vores plan er at skabe så stærkt et selskab som muligt med Vindstød. Vi lægger ikke femårsplaner. Vores måde at drive forretning på handler om konkrete planer et-to års sigt i forhold til, hvad vi skal udføre. Andet giver ikke nogen mening for en relativ ung virksomhed som vores."

 

Regnskab for Vindstød - 2014

Mio. kr.20142013
Bruttofortjeneste 7,52,4
Driftsresultat61,4
Nettoresultat4,71,2

 

Engrosmodel på vej mod endnu en udskydelse

Afgiftsforslag til engrosmodel på plads

Udbrydergruppe vil øge el-konkurrencen

"Lever som konger i deres helt egen verden"

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere