EnergiWatch

Ombudsmand giver drøje hug til elselskaber

Otte elselskaber har vildledt forbrugerne, brudt markedsføringslovet og modvirket "Folketingets intentioner med loven", der skulle skabe større konkurrence på elmarkedet, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

Henrik Øe. | Foto: Gorm Olesen

”Kære kunde. Jeg skriver til dig, fordi Folketinget har besluttet, at alle el-forbrugere nu er tvunget til at tage stilling til, hvor de fremover vil købe deres strøm"

Sådan skrev syv elselskaber og moderselskabet i en multiforsyningskoncern til forbrugerne i marts 2013.

Men det var ikke rigtigt.

Det var nemlig langt fra alle el-kunder, som de nye regler på elmarkedet omfattede, og det har fået Forbrugerombudsmanden til at rette en skarp kritik mod de otte selskaber.

Han mener, at selskaberne - Forsyning Helsingør, Struer Forsyning Elnet, Borris El-Forsyning, Mes Brande, Thy-Mors Energi, Ikast Værkerne, RAH Energi til Vestjylland samt Vestforsyning - modvirkede "Folketingets intentioner med loven", der skulle skabe større konkurrence på elmarkedet.

Ombudsmanden kritiserer også, at selskabernes breve reklamerede for en produktpakke, som elselskaberne og moderselskabet i en multiforsyningskoncern stod bag, og at de har gjort sig skyldige i at bryde markedsføringsloven.

Energi Nord overrasket over lav udbudsinteresse

Flere kritisable forhold

”Det er mit indtryk, at de selskaber, der har sendt kundebrevene, har handlet imod intentionerne bag de ændrede elregler, herunder vildledt forbrugerne på flere punkter," udtaler Henrik Øe.

"Det var i ændringsloven fastsat, hvilken information forsyningspligtselskaberne havde pligt til at give forbrugerne om ændringerne på elmarkedet med præcise krav til indholdet af denne information. Det er ikke god markedsføringsskik, at selskaberne så udsender deres egen information med reklame for egne produkter og vildledende oplysninger,” udtaler Forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse.

”Der er flere kritisable forhold. Bl.a. oplyser de otte selskaber, at alle el-forbrugere skal vælge elselskab, og det er ikke korrekt. Jeg har derfor indskærpet over for selskaberne, at de fremover skal overholde markedsføringsloven,” siger han videre.

Tilsyn: Fire energiselskaber tager overpriser

Reklamebrev

Af meddelelsen fra ombudsmanden fremgår det også, at der i brevet fra forsyningsselskaberne til el-forbrugere bl.a. stod, at de som følge af de nye regler skulle vælge elselskab inden den 30. april, og at el-forbrugerne automatisk blev overført til et produkt, hvor prisen var fastsat af staten, hvis de ikke selv valgte elselskab.

Forbrugerombudsmanden har modtaget en række klager over brevet, som konkret vurderes at være i strid med markedsføringslovens § 3, stk. 1.

"Oplysningerne i brevet er i strid med god markedsføringsskik, da de er egnet til at modvirke Folketingets intentioner med loven, som fastsætter præcise krav til, hvordan forsyningspligtselskaberne skal informere om de ændrede regler," lyder det.

De otte selskaber ejer sammen elhandelsselskabet Scanenergi.

Jyder løber med nye forsyningspligter

Dansk Energi frygter it-koks: Engrosmodellen bør udskydes

Mere fra EnergiWatch

Københavns klimamål på vej op i den blå luft

Efter glippet udbudsdeltagelse kræver det "mirakler" at få CO2-fangst i storskala i 2025, konstaterer ARC. Borgmester erkender, at det ser svært ud for hovedstaden at leve op til sit klimamål uden, og vil have regeringen til at ændre på reglerne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs