HR-direktør har tredoblet investering i nye ansatte: "Og vi kommer fortsat til at vokse"

På to år er energiudbyderen Ewii blevet 200 medarbejdere flere. En vild vækst, der har krævet en stor HR-indsats, fortæller direktør Marianne Quistgaard Iversen.
Behovet for de markant flere hænder skyldes, at Ewii i disse år er ved at udvikle sig fra en lokal sydjysk energiudbyder til at etablere sig som et landsdækkende multiforsyningsselskab, fortæller HR-direktør i Ewii Marianne Quistgaard Iversen . | Foto: Ewii
Behovet for de markant flere hænder skyldes, at Ewii i disse år er ved at udvikle sig fra en lokal sydjysk energiudbyder til at etablere sig som et landsdækkende multiforsyningsselskab, fortæller HR-direktør i Ewii Marianne Quistgaard Iversen . | Foto: Ewii

På knap to år er Ewii-koncernen gået fra 500 ansatte til lige over 700 medarbejdere fordelt over de fem danske kontorer. 

En eksplosiv vækst i lønnumre, skriveborde og computerskærme, og som har stillet store krav til både den fysiske plads på kontorerne rundt om i koncernen og en HR-afdeling, der har styr på rekrutteringsproces og onboardingforløb. 

Behovet for de markant flere hænder skyldes, at Ewii i disse år er ved at udvikle sig fra en lokal sydjysk energiudbyder til at etablere sig som et landsdækkende multiforsyningsselskab, der levere el, internet, vand og varme.

En vækst, som virksomheden ikke ligefrem er kommet sovende til.

”Væksten fylder rigtig meget for os i hverdagen og de udfordringer, der jo følger med, når man vokser hurtigt,” siger HR-direktør i Ewii, Marianne Quistgaard Iversen, til EnergiWatch.

Energikoncernen forventer da også at skulle bruge endnu flere hænder de kommende år.

”Pilen peger fortsat på vækst. Det er svært at spå om, men vi kan i hvert fald se med vores anlægsprojekter, så kommer vi til at vokse,” siger hun. 

Stor mangel

Udfordringen med at skaffe nok og kvalificeret arbejdskraft er ikke ny, heller ikke i energibranchen. En opgørelse fra Green Power Denmark viser, at over 45 pct. af medlemmerne fra energibranchen forgæves har forsøgt at finde nye ansatte. 

Langt størstedelen af virksomhederne i energisektoren, knap 80 pct., forventer også at skulle øge antallet af ansatte frem mod 2030. Det kan dog godt gå hen og blive en udfordring. Optaget på erhvervsuddannelserne falder, og ledigheden er i øjeblikket under tre pct. for ingeniører hos IDA. 

Også hos Ewii har de mærket, at der er rift om arbejdskraften.

”Det er svært, for der mangler arbejdskraft til den grønne omstilling, og det vil der også gøre i fremtiden. Det kan vi godt mærke, og der skal arbejdes for det på flere områder,” siger Marianne Quistgaard Iversen.

Tredoblet investering i nye ansatte

For at lykkes og komme i mål med rekrutteringen har Ewii tredoblet deres investering i rekruttering. 

Det betyder, at Ewii har tredoblet det beløb, der sættes af til at engagere rekrutteringsbureauer, køre kampagner på sociale medier og at deltage ved messer og lignende indsatser for at tiltrække nye medarbejdere. 

”Vi har først og fremmest arbejdet med at finde vores kernefortælling. Altså hvad er det, vi slår på som særligt attraktivt ved at arbejde her,” siger Marianne Quistgaard Iversen, der forklarer, at man i det nuværende jobmarked selvfølgelig konkurrerer på løn, men især også på vilkår som arbejdstid, frihed, efteruddannelse osv. 

”Vi har lavet kampagner målrettet de medarbejdersegmenter, vi gerne vil ramme. Vi har lavet samarbejder med uddannelsesinstitutionerne, tager flere praktikanter og studentermedhjælpere og er med ude på messer”, siger Marianne Quistgaard Iversen. 

”Vi har skruet op for hele den pipeline af tiltag,” siger hun og sender en lille opfordring til den samlede branche:

”Jeg synes også, vi har en fælles opgave som branche om at fortælle hvor spændende job, den grønne omstilling giver. Vi kunne profittere på at stå sammen som branche i den fortælling.”

Lykkes ikke hver gang

Behovet for langt flere kollegaer rundt om i Ewii-koncernen opstod under energikrisen, der blev affødt af Ruslands invasion af Ukraine i 2022. Priserne steg, kunderne fik fornyet fokus på deres elregning, og der var pludselig brug for langt flere elektrikere, installatører og teknikere. Siden kom et øget behov for IT-udviklere, energitradere, ingeniører og andre fagspecialister inden for energi, forsyning og grøn omstilling. 

”Vi fik brug for flere, der kunne hjælpe kunderne,” siger hun og fortsætter:

”Og så er der hele den grønne omstilling af samfundet, udfasningen af gas og elektrificeringen, der betyder, at vi har rigtig mange nye anlægsprojekter inden for elnet og varme, som er noget af det helt store for os,” siger Marianne Quistgaard Iversen

Vil du sige, at I er lykkedes godt med at finde de medarbejdere, I havde brug for?

”Vi er lykkedes. Jeg ved ikke, om jeg kan sige, at vi er lykkedes godt, for det lykkes ikke hver gang. Men så finder vi en anden løsning. Vi er lykkedes fornuftigt, vil jeg sige,” siger HR-direktøren.

Marianne Quistgaard Iversen forklarer, at det f.eks. kan dreje sig om at tage en yngre eller uerfaren kandidat ind og selv lære dem op i stillingen, hvis det ikke lykkes at finde den rette. 

”Det er ikke nødvendigvis et problem, men det kræver noget af organisationen,” siger hun. 

Sprogbarriere er stor udfordring

Hos Ewii har det f.eks. betydet, at man har arbejdet benhårdt på at fastholde seniorerne i job længst muligt.

De erfarne med mange år i virksomheden har både den viden og overskud, det kræver at oplære en masse nye, og bidrager positivt til oplæringen. Dels løser de en del af udfordringen med for få hænder ved at blive i job i længere tid. 

”At få seniorerne til at blive længere er én af måderne man kan løse manglen på arbejdskraft. Et område, vi til gengæld ikke er lykkedes så godt med, er at tiltrække udenlandske medarbejdere,” siger Marianne Quistgaard Iversen.

Der er en sprogbarriere, der kan være svær at slippe af med, når man som virksomhed har været meget lokalt forankret i trekantsområdet, og al dokumentation er på dansk. Derfor er der hos Ewii i dag kun ansat ”ganske få” udenlandske medarbejdere. 

”Så der er en hurdle i at integrere medarbejderne, der ikke kan dansk. Så når du spørger, om vi er lykkedes godt nok, så er det ét af områderne, hvor vi ikke er lykkedes godt nok,” siger Marianne Quistgaard Iversen.

Hun fortæller, at Ewii arbejder på at rekruttere mere udenlandsk arbejdskraft. Det betyder formentlig, at al dokumentation skal oversættes til engelsk, og at der skal laves nogle engelsktalende miljøer. 

”Det er den vej, vi skal flytte os. Det er ikke fordi, vi bliver engelsktalende lige rundt om hjørnet, men vi er nødt til at kigge i den retning,” siger hun og understreger, at Ewii samtidig har stort fokus på både at fastholde og udvikle kulturen og selvforståelsen i selskabet i takt med, de mange nye ansatte også begynder at sætte deres præg på hverdagen.

Generelt halter energibranchen bagefter, hvad angår ansættelse af udenlandsk arbejdskraft. 11 pct. af de ansatte i energibranchen udgøres af udenlandsk arbejdskraft, mens samme tal lyder på 14 pct. for det samlede arbejdsmarked. 

Og så er der det med kønsbalancen. 24 pct. af de ansatte i energibranchen er kvinder, mens det samlede arbejdsmarked udgøres af 46 pct. kvinder. 

Hos Ewii er to tredjedele af de ansatte også mænd.

”Der er meget forskelligt fra afdeling til afdeling, og vi går efter at skabe diversitet. Men vi har ikke en eneste kvindelig elektriker eller tekniker. Men vi har en fornuftig fordeling på ledelsesniveau, og jeg synes at se en udvikling inden for ingeniørfaget,” siger hun.

Ewii har nu omtrent 720 ansatte på de fem kontorer i Kolding, Bornholm, Odense, Aalborg og København. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår