Forbrugerråd vil have elregninger der er til at forstå

Regeringen vil også slå hårdere ned på ”grove og systematiske” overtrædelser af markedsføringsloven
Foto: PR / Energinet / Robert Attermann
Foto: PR / Energinet / Robert Attermann
AF RITZAU OG SOFIE HØJLUND

Elregninger er for svære at afkode. Det skyldes blandt andet, at ellers sammenlignelige produkter bliver kaldt forskellige navne på tværs af selskaber.

Derfor bør branchen standardisere og forsimple forbrugernes elregninger.

Det mener Forbrugerrådet Tænk, der i et nyt udspil giver 20 forslag til bedre vilkår for el-, gas- og fjernvarmekunder.

Regningerne skal indeholde de vigtigste nøgleoplysninger, herunder spottillæg per kWh, der muliggør reel sammenligning på tværs af elselskaberne.

Derudover skal detaljerede forbrugs- og prisoplysninger være lettilgængelige for den gruppe af forbrugere, der gerne vil dykke ned i deres forbrug, for eksempel via elselskabernes selvbetjeningsløsninger, lyder det i et af forslagene.

Derudover bør branchen gå i gang med at ensarte betegnelser for elprodukter, priser og gebyrer på tværs af selskaber.

Produktnavne som ”flex-el”, ”variabel el” og ”grøn el” kan forvirre forbrugerne. Det gør det svært at gennemskue for eksempel produktets klimaaftryk.

Baggrunden for udspillet er tal fra Ankenævnet på Energiområdet og fra forbrugerrådet. De viser en stigning i klagesager over energiselskaber.

I Ankenævnet på Energiområdet oprettede man 428 sager i 2022. Det er mere end dobbelt så mange sager som i 2021, hvor der var 186 i 2021, skriver Forbrugerrådet Tænk.

Også i regeringen vil man have sat en stopper for elselskabernes ageren overfor kunderne. Faktisk fremsætter den i næste uge et lovforslag på området. I et skriftligt svar til Jyllands-Posten skriver klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M):

”Elmarkedet skal være gennemskueligt, og svindel skal stoppes og straffes. Her gør vi ikke nok i dag, og derfor fremsætter regeringen i næste uge et lovforslag, der indfører mulighed for fængselsstraf ved grove og systematiske overtrædelser af markedsføringsloven. Men vi skal videre. Vi er på vej med flere tiltag, der skal styrke forbrugerens rettigheder,” skriver han. 

Blandt andet vil regeringen sikre, at tilsynet med elleverandørene bliver stærkere. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også