Norlys lukker satsning efter for lille kundetilslutning

Der var ikke tilstrækkelig opbakning til koncept fra Norlys, hvor kunder automatisk blev flyttet til den billigste elaftale. Derfor har energiselskabet nu taget konsekvenserne og trukket stikket på konceptet Goswitch.
Foto: Nordlys Pr
Foto: Nordlys Pr

For en pris på blot 29 kr. om måneden kunne de danske elkunder tilmelde sig en løsning fra Norlys, der var designet til at sikre den billigste strømaftale.

Men nu har Norlys trukket stikket på konceptet, der har navnet Goswitch. Kort fortalt overvågede Goswitch elleverandørerne og de tilgængelige elaftaler, og så blev kunderne automatisk flyttet til den billigste løsning.

Lukningen skyldes ikke, at ideen ikke er god, påpeger Mads Brøgger, der er direktør for Norlys Energi. Men det skyldes, at forbrugerne ikke har kunnet se lyset i ideen.

Goswitch blev lanceret i september 2020, hvilket var i en tid, hvor de fleste danskere bestemt ikke skænkede sine elregninger ret mange tanker. Men i en tid, hvor energikrise og høje energipriser er samtaleemnet, der har præget 2022, skulle man have troet, at tilslutningen til Goswitch ville have været enorm. Det har bare ikke været tilfældet.

”Goswitch var en innovationstestballon. Vi havde gennem en årrække set, at der var mæglere på erhvervsdelen, og så var spørgsmålet, hvorvidt markedet var klar til en privatmægler, der blot havde opgaven at sende energikunden rundt automatisk til det sted, hvor man kunne få det bedste energitilbud,” forklarer Mads Brøgger og fortsætter:

”Det har vi kørt i et par år, men vi må også konstatere, at der er kommet under 5.000 kunder på i løbet af de seneste tre år. Så på nuværende tidspunkt er der ikke et stærkt nok forretningsgrundlag til produktet. Derfor har vi lagt det i dvale.”

Måske for tidligt ude

I sidste uge kunne Norlys fortælle, at selskabet havde oplevet rekordmange danskere, der skiftede mellem produkter.

F.eks. oplevede Norlys, at 85.00 skiftede produkt i oktober, mens tallet var 52.000 i november. Tidligere lå tallene på mellem 5000 til 7000. Derfor undrer Mads Brøgger sig også over, at Goswitch ikke er faldet bedre i forbrugernes smag.

”Vi har jo hele vejen igennem tænkt, at Goswitch var det rigtige svar, når der var en øget mobilitet i markedet. Men det har ikke været der, hvor kunderne har søgt hen,” fortæller Mads Brøgger og tilføjer:

”Spørgsmålet med Goswitch er, om vi var lidt for tidligt ude med det, og om der kommer en tid, hvor det vil have relevans igen.”

Af samme grund understreger direktøren igen, at Goswitch blot er blevet lagt i dvale.

Uventet sidegevinst

I Norlys Energis regnskab for 2021 fremgår det, at ”tilgangen af kunder ikke har været massiv”, men til gengæld har konceptet betydet, at ”størstedelen af alle ikke-lønsomme introtilbud hos konkurrerende virksomheder er blevet afviklet.”

Mads Brøgger afviser, at det var intentionen med lanceringen af Goswitch at tage livet af de ”lidt for gode introtilbud” fra konkurrenterne.

”Goswitch gav netop muligheden for, at energikunder kunne benytte de her introtilbud. Vi konstaterede, at i takt med, at vi flyttede først 1000, så 2000 og så 3.000 kunder over på et introtilbud, så var det ikke attraktivt for udbyderne at opretholde tilbuddene, når det var kunder, der rykkede videre efter seks måneder,” siger Mads Brøgger og fortsætter:

”Så det har haft en indvirkning på, hvor aggressive virksomheder har været med deres ikke-lønsomme introtilbud. Men det var ikke motivationen for at lancere produktet.”

Minimalt tab

Ifølge Mads Brøgger har udgifterne til Goswitch holdt sig på relativt lavt niveau.

Det skyldes, at der er blevet arbejdet ud fra et ”meget light setup”. I kroner og ører løber det ifølge direktøren op i investering på 50.000 kr. ved lancering.

”Igennem perioden har vi alene brugt målrettede reklamer på sociale medier. Så vi har samlet set måske brugt et par hundrede tusind kr. på det. Men det er ikke mere end i det lag,” siger han og fortæller, at vurderingen var, at Goswitch skulle have ramt 8.000 kunder og derover, hvis det skulle bære sin egen vægt.

Samtidig ønsker han at slå fast, at man ikke kan tale om hverken spildte kræfter eller omkostninger, da projektet ”alene er lagt i dvale og derfor til enhver tid kan genaktiveres”.

Ingen finger på vægtskålen

Da Norlys besluttede at lukke Goswitch blev kunderne informeret om, at de kunne vælge at blive der, hvor de var landet eller flytte en sidste gang.

Derfor er der også en del af kunderne, der havnet hos den elleverandør, der tilfældigvis var billigst i lige netop den periode. Men Mads Brøgger peger på, at kunderne hos Goswitch er forbrugere, der er meget bevidste om muligheden for at flytte, og derfor er det sandsynligt, at de rykker videre igen, når bindingsperioden på de seks måneder ophører.

Kunderne hos Goswitch har dog også fået tilbuddet om at skifte til Norlys med en rabat på 500 kr. på første regning.

Mads Brøgger mener ikke, at det er at snyde på vægtskålen at tilbyde et Norlys-produkt, selvom man slog Goswitch op på at være både uafhængig og sat i verden for at finde det billigste sted.

”Vi afslutter Goswitch med, at kunderne er landet der, hvor de senest er landet, og så giver vi dem fra vores side et plaster på såret for, at vi ikke opretholder Goswitch, et godt tilbud,” siger direktøren og fortsætter:

”Det var egentlig blot et spørgsmål om at give kunderne - der har vist interesse og loyalitet mod os i den her periode - et godt tilbud at slutte af på. Jeg synes, at vi gennem hele perioden har været meget loyale overfor Goswitchs uafhængighed.”

I lukker ikke Goswitch, fordi det har vist sig, at kunderne hos Goswitch slet ikke blev kunder hos Norlys?

”Nej, det gør vi ikke. Så kunne vi have tilpasset priserne, hvis det var det, som vi gik efter. Modellen har hele tiden været, at når bindingsperioden på de seks måneder var udløbet, så skiftede man kunderne til det billigste tilbud i markedet. Og det har vi helt loyalt holdt fast i. Og havde der været 20.000-30.000 kunder på produktet, så havde vi heller ikke lukket det ned. Men når vi har under 5.000, er det ikke meget i forhold til så mange andre prioriteter, der er i denne tid. Det kan ikke retfærdiggøres i forhold til at have et stærkt nok forretningsgrundlag. Vi har sådan set bare lyttet til kunderne - og så har vi det i baghånden til et tidspunkt, hvis det skulle blive relevant igen.”

Til sammenligning fremhæver Mads Brøgger flere gange den store tilslutning, som Norlys har oplevet til sit nylancerede produkt Kombi-El, der kombinerer fastpris og variabel pris i et samlet produkt.

”Vi nærmer os 10.000 kunder på 14 dage,” fortæller han og tilføjer:

”Så vi har ramt et produkt, der gav kunderne det bedste af begge verdener. Det passede godt med efterspørgslen i markedet.”

Norlys sikrer kunder de billigste elaftaler med nyt produkt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også