Ørsted hopper 26 pladser på imagemåling og indtager tredjeplads

Ørsteds image som grøn virksomhed oplever fremgang i den seneste imagemåling, og på blot få år er selskabet hoppet 26 pladser.
Det fremgår af en måling fra Instituttet for Opinionsanalyse (IFO), skriver Berlingske Business.
Ørsteds fremgang på imagelisten sker på trods af navne- og strategiskift, udsigten til en ny topchef i 2021 samt en politisk betændt skandale om et aktiesalg til amerikanske Goldman Sachs.
Selskabet indtager således en tredjeplads på IFO's liste - kun overgået af Lego og Novo Nordisk. Sidste år lå Ørsted på en 29. plads.
Topchef Henrik Poulsen er ikke i tvivl om, at tilgangen til den grønne omstilling og kampen mod klimaforandringer har betydet meget for Ørsteds højdespring på IFO's liste.
Det er da også usædvanligt, at et selskab stiger så meget på blot ét år.
Palle Klinke Hansen, der er administrerende direktør for Instituttet for Opinionsanalyse, siger til Børsen, at han ikke har set et lignende fremskridt i 19 år.
Han påpeger samtidig, at navneskiftet fra Dong Energy til Ørsted kostede selskabet en del kendskab blandt almenheden.
En del af Ørsteds fremgang kan måske findes i netop navneskiftet, mener Frederik J. Preisler, der er partner i reklamebureauet Mensch. Han siger til Børsen, at selskabet med navneskiftet har haft mulighed for at vaske tavlen ren, og at Ørsted er lykkedes med netop den plan.
Relaterede artikler:
Ørsted og Yara vil bygge brintfabrik i Holland
For abonnenter
Ørsted sælger britiske erhvervskunder til Total
For abonnenter