EnergiWatch

Klumme: Står det private elmarked på en ulmende platform?

Elregninger til en værdi af 2 mia. kr. står til at holde flyttedag i 2020, skriver Søren Pedersen, der er director for energy hos analyseinstituttet Wilke. Taberne vil dem, der ikke formår at tilpasse sig, skriver han videre.

Foto: Thomas Borberg

Det private elmarked er i opbrud og udviklingen ligner til forveksling den udvikling TV-markedet har været igennem de seneste 5 år. Og det er et langt stykke hen ad vejen de samme faktorer som påvirker TV-markedet, som nu også vil ramme elmarkedet.

På TV-markedet i 2016 var andelen af husstande uden en TV-pakke (de, som aldrig har haft en TV-pakke eller de, som har opsagt deres pakke, de såkaldte Cable Cutters) på 6 pct. År for år er andelen steget siden, og i begyndelsen troede TV-udbyderne ikke på det.

Grafwilke.jpg

Men i takt med stigningen i antal Cable Cutters siden 2018 begyndte TV-udbyderne at reagere, og nu her i 2020 er det ”Alle mand på dæk!”.

Alle de store udbydere arbejder nu intensivt med udvikling af nye tilbud for at dæmme op for streamingtjenesterne. Senest har vi set lanceringen af YouTV som skal inddæmme/holde på kunderne samtidig med, at Disney lancerer sin streamingtjeneste i Danmark.

Og hvad har det så med elmarkedet at gøre? Meget mere end man umiddelbart kan se. For det er de samme faktorer, som har drevet udviklingen på TV-markedet, som nu også kommer til at drive udviklingen på elmarkedet.

Nye udbydere og kanaler kommer til at påvirke udviklingen – både nye ”traditionelle elhandlere” men også nye partnerskaber som fx Barry og teleselskabet 3, ejendomsmæglere, detailhandlere som fx Elgiganten og sidst, men ikke mindst Amazon, som snart forventes til Danmark.

Life Events som flytninger bringer elleverandøren op i bevidstheden. Men i de næste 10 år vil op mod 500.000 husstande skulle udskifte oliefyret, gasfyret eller træpillefyret med oftest en varmepumpe. Og salget af elbiler forventes at stige fremover. Og det bringer alt sammen el og elleverandøren frem i bevidstheden.

Teknologi som Smarthome, fjernaflæsning, timetaksering og 5G vil bringe styring og overblik over hjemmets forbrug frem i bevidstheden og IoT vil ikke længere være et fjernt fremtidigt scenarie.

Trends, såvel generelle forbrugertrends som teknologitrends, vil føre til ønsket om øget integration af husstandens forbrugsdata på færre platforme, convenience og individuel tilpasning. Og det vil sætte elhandelen under pres for at levere på dette.

Kun de, som kan tilpasse sig den nye virkelighed og udvikle til såvel forbrugerens funktionelle, sociale og emotionelle behov vil komme ud som vindere, mens resten risikerer at miste kontakten til sine kunder og stå tilbage som ren distributør af el.

Udsigten til en 13 pct. churn i 2020 svarer, ud fra en gennemsnitsbetragtning til, at ca. 2 milliarder omsætningskroner flytter, og dette tal vil kun vokse i fremtiden.

Dansk elselskab indtager Frankrig

Elselskab konkurs i Danmark

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere