EnergiWatch

Debat: Konkurrenceforvridning på el-markedet?

Det danske el-marked er et eldorado for plattenslagere, og de beskidte tricks, der bliver brugt i branchen, gør konkurrencen unfair. Sådan lyder det fra Klaus Hieronymus Stenger, der er salgs- og marketingchef i Ewii, i dette debatindlæg.

Foto: Thomas Borberg

Er der konkurrenceforvridning på det danske el-marked? Nej – ikke ifølge lovgivningen. Ligesom alle andre markeder i Danmark er el-markedet underlagt markedsføringsloven og så har forbrugeren naturligvis en lang række rettigheder. Helt officielt er alt i orden.

Lægger vi dertil, at produktet – strøm – er et lavinteresse-produkt, hvor der ikke er den helt store profit pr kunde, fordi el-handleren hæfter for distribuering og diverse afgifter, ja, så BURDE vi teoretisk set kigge på et statisk marked. Måske med en vindheks, der blæser forbi i ny og næ.

Men det er det ikke. Det er et eldorado for plattenslagere, og de beskidte tricks, der bliver brugt i branchen, gør konkurrencen unfair.

Lad mig lige forklare:

Vi taler om et produkt, som ALLE har brug for i deres dagligdag – en vare, som ingen kan undvære. Kan man forestille sig en verden uden el? Nej, vel? Alt vil gå i stå, og alle dagligdagens forkælelser og fornødenheder lige fra morgenbadet til aftenkaffen vil kompliceres uden el.

Opgaven for os, der handler med el, ligger i at tillægge den vare, som el er, en værdi, så du som el-handler kan skille dig ud.

Og det er her, vi ser, at der er stor forskel på, hvordan man vælger at tilgå markedet.

På grund af kompleksiteten i el-markedet er der ganske få, der forstår det og har det fulde billede af, hvordan elprisen reelt er sammensat. Mange mennesker er med andre ord ikke i stand til at læse deres el-regning, og det kan jeg godt forstå.

Eksempelvis er det som udgangspunkt kun 15-20 procent af den samlede elpris som går til el-handleren. Det resterende beløb går til el-distribution og afgifter til de elnet-selskaber, der vedligeholder el-nettet og staten. Ringer der en sælger og giver et ”god tilbud” på en reduktion af elprisen på 50 procent er det som regel 50 procent af den lille andel, el-handleren har råderet over.

Det er ekskluderet skatter og afgifter, og tro mig – det er ikke mange basører, der er at hente her for forbrugeren.

Alligevel ser man eksempler på, at nogle aktører har svært ved at kommunikere prissammensætningen imellem stat, net og handel korrekt. Disse aktører forsøger tilsyneladende at differentiere sig på parametre som er statiske. Og det er konkurrenceforvridende. Uanset om man markedsfører sig på pris eller andet, må man forholde sig til fakta. Man kan ikke love kunderne, at de ikke skal betale skat, for det skal alle.

Det er beskidte tricks, som vildleder forbrugeren – og det sker uden, at der er væsentlige konsekvenser for sælgerne og de selskaber, de repræsenterer. Behandlingstiden hos de enkelte myndigheder er lang, og bøderne små.

Alle kan begå fejl, særligt i et så kompliceret marked som elmarkedet er, men ser man en forsætlig vildledende adfærd som skader både forbrugere og marked skal strafferammen også være derefter. HVIS det er muligt at agere uden for rammerne uden en mærkbar konsekvens, er der altså en konkurrenceforvridning i markedet i forhold til de som agerer indenfor rammerne. Jeg vil påstå, det er det, der sker her.

Vi har brug for, at der bliver handlet, når der bliver brugt beskidte tricks overfor vores kunder.

Ja, el-markedet ER svært at differentiere sig på, men det må og skal være lige svært for alle med de rammer, der er givet, uanset om man er enig eller ej. Og så må den enkelte aktør selv evne at skabe en værdi for deres kunder, uanset om den er baseret på pris, service eller oplevelser.

Ewii: Der skal ryddes op i hele energibranchen

Vagthund slår ned på strømsælgere

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere