Med myndighedernes endelige godkendelse af Seas-NVE's opkøb af Ørsteds elnetselskab Radius for 21,3 mia. kr. har den sjællandske energi- og fibernetkoncern med adm. direktør Jesper Hjulmand i spidsen for alvor indledt jagten på at hente de effektivitetsgevinster og synergier, ledelsen har lovet koncernens andelshavere i forbindelse med den historisk store handel.
"Nu har vi fået godkendelsen, og nu skal vi bruge de næste to måneder til at konkretisere vores planer. Dels hvor vi skal sidde, dels hvordan vi skal skrues sammen, og selvfølgelig ser vi også på, hvor vi har dobbeltfunktioner," siger Jesper Hjulmand, der taler om synergier efter opkøbet på et trecifret millionbeløb. Ikke op mod en milliard, men i den nedre ende:
"Med den endelige godkendelse kan vi nu gå dybt i det," understreger han.
Mange lokationer
De to sjællandske energiselskaber Seas-NVE og Radius har en række lokationer rundt om på Sjælland med tilsammen omkring 1.700 ansatte i dag. Opkøbet af Radius gør Seas-NVE til det største danske energi- og distributionsselskab med 2,8 mio. kundeforhold og med 40 procent af al transporteret el i det danske distributionsnet.
"Selvfølgelig vil der være funktioner, der er overlappende, og som vi bl.a. også skal drøfte i vores samarbejdsudvalg. Men selv om vi får en meget større geografi og bliver et væsentligt større selskab betyder det ikke, vi skal ud at foretage en kæmpe rationalisering på mandskabssiden. Det handler ligeså meget om, hvad vi kan hente på indkøbs- og systemsiden, og nogle af de store klumper er faktisk på it-systemerne."
"Nu har vi jo ikke købt en fuld virksomhed med alt, men vi købt nogle forretningsenheder, og dermed er der ikke så mange stabsfunktioner, som nogle gange kan give noget synergi, men det har vi jo selv," siger Jesper Hjulmand.
Han tilføjer, at "vi vil være markant til steder på de lokationer, vi har".
Afdelinger flyttes
"Men vi kommer også til at blande blod, for hvis vi bare starter op alle sammen der, hver vi altid har siddet, kommer vi ikke at skabe en fælles virksomhed. Derfor kommer det også til at betyde, at nogle afdelinger flytter fra ét sted til et andet. Vi skal jo også sætte de medarbejdere sammen, der arbejder med det samme område for at få de bedste processer og den maksimale synergi."
Mens det ifølge Jesper Hjulmand fortsat er et åbent og vanskeligt spørgsmål, hvordan kunderne i aktieselskabet Radius juridisk kan blive sidestillet med andelshaverne i Seas-NVE under det nye ejerskab og som koncernens bestyrelsesformand Jens Stenbæk har kaldt en gordisk knude, skal der nu skabes en fælles identitet for de to energiselskaber.
Et flertal i Folketinget stillede tidligt i 2019 krav til, hvilken type selskab, det statskontrollerede Ørsted kunne sælge til. En slags klausul om, at Ørsted kun måtte sælge sit store sjællandske elnet til enten staten eller et forbrugerejet selskab og dermed også et indirekte krav om, at kunderne i aktieselskabet Radius blev sidestillet med andelshaverne under det nye ejerskab, som blev Seas-NVE.
Navn og udtryk
"Vi er i gang med at tænke fælles identitet, og det inkluderer selvfølgelig både navn og udtryk. Det er alene båret af, at vi skal skabe en ny og stærk fælles virksomhed. Det er en demokratisk proces, hvor det vil være op til vores repræsentantskab at beslutte det. Skal vi finde en fælles kultur, skal vi også finde en fælles identitet," siger Jesper Hjulmand og tilføjer, at det kræver tid at finde den rigtige model i forbindelse med sammenkoblingen af Radius-kunderne og andelsselskabet Seas-NVE:
"Et andelsselskab som vores vil altid have en andelssynsvinkel på tingene uanset, hvor folk bor, og det kommer aldrig til at ske, at vi skulle forskelsbehandle."
Da Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen onsdag offentliggjorde sin godkendelse af Radius-opkøbet bebudede Jesper Hjulmand, at den øgede skala i kerneforretningen skal sikre kundefordele, blandt andet i form af fortsat faldende tariffer og nye smarte energiløsninger til de danske hjem.