Vindstød leverer rekordstort overskud

Der er tre grunde til, at elhandelsselskabet Vindstød næsten har fordoblet sit overskud, lyder det fra den adm. direktør.
Foto: René Schütze
Foto: René Schütze

Der er fremgang over hele linjen i Vindstøds årsregnskab for 2019.

Faktisk er fremgangen så stor, at det rent resultatmæssigt aldrig har set bedre ud for elhandelsselskabet, der primært er ejet af Vattenfall.

Således lyder bruttofortjenesten på 34,2 mio. kr. mod 20,4 mio. kr. året før, mens driftsresultatet er på 28,7 mio. kr. mod 15,9 mio. kr.

På bundlinjen henter Vindstød et overskud på hele 22,3 mio. kr., hvor resultatet året forinden lød på 12,2 mio. kr.

Årsagen til den store fremgang er tredelt, fortæller den adm. direktør og medejer, Morten Nissen Nielsen.

"Vi har lavet en del it-projekter for både danske og udenlandske energiselskaber, og det har bidraget til et godt løfte i vores forretning. Vi har udviklet en masse teknologier og i takt med, at der er flere, der gør brug af det, så styrker det vores indtjening," siger han.

Af årsregnskabet fremgår det, at det blandt andet drejer sig om it-projekter indenfor Vattenfall-koncernen.

Det er ikke kun it-projekter, der skæpper i kassen. For elsalgsforretningen er ifølge direktøren også vokset og har haft "god vind i sejlene."

"Godt nok ved at sælge billigt, men til gengæld har vi opnået en større volumen. Men fordi vi har investeret meget i it-systemer, som vi selv har udviklet, så er det godt for os med et øget forretningsomfang. Det fungerer rigtig godt under en skalering. Så selvom vi har solgt til lave elpriser, så gør den øgede volumen, at vi samlet set har forbedret bundlinjen," siger Morten Nissen Nielsen.

Strøm fra vindmøller

Den tredje og sidste ting, der har hjulpet Vindstød til rekordresultaterne, er, at en større efterspørgsel på grund af konceptet med vindmøllestrøm.

"Vi kan se, at der er flere og flere danskere, der foretrækker at købe el fra vindmøller. For nu er det gået op for mange, at det ikke længere er dyrere, og at vi faktisk kan være billigere end mange andre energiselskaber samtidig med, at vi er 100 pct. baseret på danske vindmøller," siger direktøren.

Nye krav fra forbrugerombudsmanden betyder, at det fra sommeren af udelukkende vil være lovligt at markedsføre sig på grøn strøm, hvis det kan dokumenteres, at strømmen er grøn. Det er et element, der kan være med til at sætte yderligere skub i kundetilgangen hos Vindstød.

"Så vi er glade for det, for vi har da oplevet, at der har været nogen i markedet, der i bedste fald har været lysegrønne. Vi er sikre på, at det også vil få en positiv effekt for os," siger Morten Nissen Nielsen. 

Godt jysk

Selvom Vindstød som udgangspunkt ikke kommunikere forventninger ud, eller for den sags skyld bruger meget tid på forventninger internt, så løfter Morten Nissen Nielsen alligevel lidt af sløret for, hvad man kan forvente fra elhandlerens side af i 2020.

"Jeg vil da godt sige, at vi ikke forventer, at det bliver et dårligere resultat, end det vi har lavet i 2019 trods coronaen. For at sige det på jysk," lyder det fra direktøren.

Det er nu heller ikke fordi, at coronaen har slået luftet ud af Vindstød.

For hele konceptet med Vindstød er bygget sådan op, at det skal kunne fungere fra enhver lokalitet så længe, der er adgang til internettet. Det skyldes, at it-systemer er cloudbaseret.

Så allerede da den første melding om corona i Danmark, hvor en medarbejder hos TV2 var blevet smittet, gjorde Vindstød sig parat til at arbejde hjemmefra.

"Trods de tragiske omstændigheder, så har det været fedt at se, at det har kunnet fungere i vores forretning," siger Morten Nissen Nielsen.

Faldende strømpriser

Coronavirussen har dog også påvirket strømpriserne, der er faldet kraftigt.

Men heller ikke det har slået Vindstød ud af kurs.

"Det er til gavn for vores kunder, og vores forretning lider ikke under det. Så det er i værste fald neutralt for os, men det er med sikkerhed til fordel for vores kunder," forklarer direktøren.

Det skyldes, at Vindstød ikke har nogen hedging positioner eller prissikring, om man vil.

"Jeg vil skynde mig at sige, at det ikke skyldes dygtighed, det skyldes held. Vi har simpelthen bare haft en strategi om ikke at lave særlig meget hedging aktivitet, fordi størstedelen af vores forretning er relateret til spotmarkedet," siger Morten Nissen Nielsen og tilføjer:

"Men for andre selskaber, der har gjort meget i at binde kunder på fastprisaftaler, så lider deres kunder under det."

Der, hvor der kan opstå en risiko for Vindstød i forbindelse med corona, er, hvis kunderne får problemer med at betale elregningen.

"I elmarkedet får man ikke refunderet skatter og afgifter, hvis kunderne ikke betaler. Så det både skal og er vi opmærksomme på," siger direktøren, som understreger, at han ikke er bekymret på grund af Vindstøds kundemiks, men at det kan skabe udfordringer for andre elselskaber, hvis virksomheder begynder at gå konkurs i større stil. 

Vindstød og har også fravalgt at modtage nogen form for hjælpepakker, da Morten Nissen Nielsen mener, at selskabet er godt rustet til at klare sig igennem coronakrisen.

"Vores branche er ikke så hårdt ramt, og så ville det ikke være god stil at begynde at kigge på det. Hvis du er en virksomhed med et godt overskud, som man kan se vi er i vores regnskab, så synes jeg, at man skal se, om man ikke kan klare sig uden hjælp fra staten. Og det kan vi godt," siger han.

Faldende elforbrug

Elbranchen er dog langtfra fuldstændig upåvirket af coronavirussen. Foruden den faldende elpris, så betyder nedlukningen af Danmark, at landets elforbrug er faldet 7 pct.

Tallene stammer fra en detaljeret opgørelse fra Energinet, der strækker sig fra den 2. marts til den 5. april, men det viser også, at faldet primært stammer fra bestemte brancher. F.eks. elforbruget i branchen "kultur og fritid" faldet med 45 pct., mens "hoteller og restaurationer" er faldet med 38 pct.

"Vi kan ikke se et fald hos os. Vi er ikke ramt af det fald, og det skyldes igen produktmikset," siger Morten Nissen Nielsen.

Leverandørskifte

Selvom nedlukningen betyder, at mange danskere er "fanget" i deres hjem, så oplever Vindstød ikke, at det har skabt stor aktivitet i skifter af elleverandør.

"Vi har registreret, at der er mange, der har vist interesse i vores elpriser. Men de mere udadvendte aktiviteter har ligget mere stille. Vi har dog en nettotilgang af kunder i corona-perioden, men det er ikke voldsomt," siger direktøren.

For nyligt kunne Energinet fremvise en statistik for 2019, der viste, at 9,5 pct. af de danske elforbrugere skiftede elleverandør. Et rekordhøjt antal, som Vindstød også har kunnet mærke.

"Vi har haft en vækst i forretningen sidste år," siger Morten Nissen Nielsen, der dog også bemærker, at de har oplevet, at der er mange mennesker, som skifter leverandør ofte.

Hvis man frasorterer antallet af dubletter i tallene fra Energinet, så andelen af "unikke" skift på 8,2 pct.

"Vi hilser det velkommen, at der generelt er flere, som skifter. For vi fornemmer, at det går op for flere og flere danskere, at der er penge at spare ved at skifte elselskab. Det er et udtryk for, at der er en god sund konkurrence på markedet," lyder det fra Morten Nissen Nielsen.

2019 blev elhandlernes danske gennembrud

Nedlukningen af Danmark kan ses på vores elforbrug 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også