Tre energiselskaber køber sig ind i True Energy

True Energy har fået udvidet ejerkredsen efter, at GEV, Rah og Thy-Mors Energi gennem deres fælles holdingselskab RGT har købt sig ind i selskabet.
Kort fortalt kan True Energy gennem deres app tilbyde kunderne selv at bestemme, hvornår bilen skal lade op. På den måde kan forbrugerne vælge, hvorvidt bilen skal lades op, når strømmen er billigst eller grønnest. Samtidig giver True Energy også mulighed for, at elbilejerne kan stille deres batteri til rådighed gennem deres "Big Battery"-koncept til balancering og optjene penge.
Årsagen til medejerskabet er todelt, fortæller direktøren for GEV, René Heiselberg Gier. For på den ene side giver True Energy kunderne mulighed for at spare penge, og på den anden side kan det hjælpe de tre energiselskaber til at begrænse deres udgifter til elnettet.
"Hvis vi fortsætter som hidtil, så kommer vi til at investere massivt i elnettet. Så den helt grundlæggende tilgang til det er, at vi gerne vil være med til at udvikle de værktøjer og redskaber, vi skal bruge for at få udbalanceret det i den anden ende. Der er True Energy forholdsvis langt fremme med hensyn til elbilerne," siger René Heiselberg Gier.
Det var i foråret 2019, at True Energy af Energinet blev godkendt til at levere frekvensreguleringsydelser til danskerne. Det betyder simpelt, at selskabet er med til at sikre balancen mellem produktion og forbrug af strøm. Hvis der f.eks. mangler strøm i nettet, kan True Energy stoppe opladning af elbilerne.
True Energy har selv tidligere beregnet, at deres smarte opladning kan sikre en typisk elbils-ejer en besparelse på omkring 800 kr. om året.
Elbiler kan udfordre nettet
Direktøren ønsker ikke at løfte sløret for, hvor stor en ejerandel de tre energiselskaber har fået i True Energy, og ej heller hvor mange penge, der er blevet investeret. Men han fortæller, at de ikke er majoritetsejere.
René Heiselberg Gier medgiver, at der ikke er vildt mange elbiler i GEV’s lokalområde, men direktøren tror på, at det vil komme inden for relativt få år.
"Elnettet tager noget tid at udbygge, så hvis vi kan tage det i opløbet, så kan vi være med til at udbalancere det. Hvis vi eksempelvis har 5-6 elbiler på en villavej, hvor vi er lidt hårdt ramt på elnet-siden, så kan det være med til at elnettet går ned. Det ville jo være ret katastrofalt," siger René Heiselberg Gier og tilføjer:
"Så vi går ind i det, så er det for at sikre de værktøjer, der skal til."
Han understreger dog, at energiselskaberne ikke er udfordret nu, men at hvis udbygning af elbiler sker med samme hast som i f.eks. Norge, så kan det skabe problemer på elnetsiden, hvis der ikke bliver gjort noget.
Med partnerskabet i True Energu vil kunderne hos de tre energiselskabers elhandelsselskaber kunne tilgå True Energy gennem en app.
René Heiselberg Gier ser dog også et element mere i at have købt sig ind i True Energy, da det er en investering, der i sig selv kan vokse.
"Det anser vi også for sandsynligt. Nu er det sådan, at True Energy går via resellere, som eksempelvis vores Samstrøm, så der er klart et potentiale stående foran os. Ingen tvivl om det."
Stor synergi
Hos True Energy ser direktøren, Charlotte Sand, samarbejdet med GEV, Rah og Thy-Mors Energi som et rigtig godt match.
"Det er fordi, at den her gruppe repræsenterer tre netselskaber og elhandelsselskaber. Og de har opereret i branchen i rigtig mange år. Så de har meget viden om, hvad det er, der foregår i nettet, og hvilke trængselssituationer man kigger ind," siger hun og fortsætter:
"Samtidig er de rigtig interesseret i at finde andre løsninger end bare at investere i kobber. Det er sådan nogle smarte løsninger, som vi tilbyder. Vi ser en stor synergi i, at de har en viden omkring nettet, og vi har nogle af løsningerne."
Det er ikke første gang, at True Energy udvider ejerkredsen.
I oktober 2019 kastede en gruppe investorer nemlig 4,5 mio. kr. ind i selskabet. Heriblandt var investoren Lars Thuesen, der blandt andet ejer flyselskabet Jet Time og Basisbank. Gruppen talte også ejendomsinvestorgruppen NREP.
Relaterede artikler:
Elhandler lader stadig op til overskud efter debutår
For abonnenter