EnergiWatch

Norlys: Vores størrelse forhindrer prishop

Der er ingen tvivl om, at engrosmodellen har medført øgede omkostninger for elhandleren, siger Norlys' kommercielle direktør, Mads Brøgger. Alligevel har Norlys ikke hævet deres kunders abonnementpris til forskel fra Ørsted.

Foto: PR / Eniig

Synergier og effektivitet.

Det er ifølge Norlys' kommercielle direktør nøgleordene, når det kommer til omkostningerne ved engrosmodellen, der blev indført i 2016 betød.

Norlys' forretning for elhandel var dengang spredt ud over fire selskaber – Energimidt, Energinord, SE og Eniig – men ingen af de fire selskaber har hævet prisen for deres kunder som resultat af engrosmodellen.

Det står i kontrast til Ørsted, der i sommer hævede prisen på 717.000 kunders elabonnement med mere end 30 procent, fra 29 til 39 kroner. Det blev gjort for at dække over omkostninger fra engrosmodellen, siger Ørsted.

"Vi ønskede at kende den reelle omkostnings- og markedsmæssige effekt af engrosmodellen, inden vi implementerede en prisforhøjelse og fastsatte størrelsen heraf," skrev Ørsted i mandags.

Ørsted alene med stort prishop på kunders el-abonnement

Ifølge Norlys' kommercielle direktør, Mads Brøgger, er det især Norlys' størrelse, som har gjort det muligt ikke at øge prisen.

"I 2016 havde vi 200.000 kunder, men efter flere konsolideringer har vi nu 700.000 kunder. Det er mere end en tredobling, og hver gang vi gennemgår en konsolidering, så har synergierne sikret, at vi er blevet mere effektive. Tidligere var vi fire virksomheder, nu er vi en. Det giver skala og betyder, at vi ikke har behøvet at give den her udgift videre til forbrugeren," siger Mads Brøgger.

Betydelige omkostninger

Engrosmodellen betød, at elhandleren overtog en række opgaver fra netselskabet i april 2016. Langt størstedelen af de opgaver omhandlede kundehåndtering, som indtil da var delt mellem elhandleren og netselskabet. Nu ligger alle de opgaver hos elhandleren.

Norlys har ikke overblik over, hvor store udgifter engrosmodellen har medført, men understreger, at der ikke er tale om småpenge.

"Det er klart, at engrosmodellens indførsel lagde os under et økonomisk pres. Tidligere hang vi eksempelvis på 20 pct. af tab på debitor, nu hænger vi på det hele. Samtidig blev vi underlagt en række regulatoriske krav, som har skulle systemunderstøttes. Der har været tale om massive investeringer for os. Ingen tvivl om," siger Mads Brøgger.

For to uger siden blev det offentliggjort, at de flyttede opgaver betyder, at netselskabernes indtægtsramme mindskes med 186 mio. kr. ekskl. moms om året.

Netselskabers indtægt barberes med en lille milliard

Når Norlys ikke har hævet prisen, er det også fordi, at de skæver til konkurrenterne.

"Vores kunder efterspørger et nemt og enkelt produkt, men det vigtigste er nu engang en skarp pris. For at være helt ærlig, så var det svært at gennemskue de øgede omkostninger tilbage i 2016, så vi har set det som en mulighed for konstant at skærpe vores effektivitet. Det er en løbende debat, om prisen skal hæves, men når vi ser på markedet og vores egne udgifter, har vi besluttet ikke at gøre det," siger Mads Brøgger og understreger, at det selv mere end tre år efter modellens implementering skal ses som et øjebliksbillede:

"Jeg kan ikke garantere, at vi aldrig tilpasser vores prisstruktur på grund af udgifter fra engrosmodellen, men der er ingen planer om det i øjeblikket," siger Mads Brøgger.

Debat: Lad os tale om et problem med lovovertrædere i elmarkedet

Ørsted alene med stort prishop på kunders el-abonnement

Netselskabers indtægt barberes med en lille milliard

Ørsted skruede op for værdien af Radius-pakken før milliardsalg

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere