EnergiWatch

Nyt energiselskab ramt af opstartsvanskeligheder

Energiselskabet Barry har ikke kunnet levere den kernefunktion med løbende betaling til tiden, der ellers var det helt store salgsargument op til lanceringen i januar. Men et pres for at levere et produkt, der kunne vises frem til ejerne Fortum, fik blandt andet selskabet til at gå i luften før funktionen var klar.

Foto: PR Barry

I januar kunne det Fortum-ejede Barry lancere sin app. Men den helt store kernefunktion med løbende betalinger var ingen steder at se. Det fik blandt andet energiselskabet til at undskylde overfor sine kunder på facebook, at der ikke var blevet leveret det lovede produkt.

"Vi skammede os så meget, og vi følte vi svigtede, og vi havde ikke været hårde nok i udmeldingen om, hvad den første version indeholder," lyder det fra marketingdirektøren i Barry, Christophe Lephilibert.

Han forklarer, at Barry i udviklingsfasen er blevet forsinket med i alt tre-fire måneder. Det er ifølge Christophe Lephilibert helt naturligt, at it-projekter, der bliver udviklet fra bunden, ender med at være forsinket. Han fortæller videre, at årsagen til forsinkelsen vedrørende den løbende betaling skal findes i, at der har siddet en enkelt mand og udviklet funktion. Han blev dog i november udnævnt som it-chef, hvorfor der skete en nedprioritering i forhold til løbende betalinger, da der var andre elementer, som skulle på plads.

"Vi skulle have appen ud. Det var et vigtigt signal - også for vores ejere - at kunne sige, at vi er på markedet med en app. Det kan godt være, at den er meget skrabet, men vi er her i januar," fortæller Christophe Lephilibert.

Et andet element i forsinkelsen var, at det var vanskeligere at få it’en til at spille sammen med datahubben end forventet.

På spørgsmålet om, hvorfor man ikke bare ventede med lanceringen til, at produktet var færdigt, svarer Christophe Lephilibert, at der blev gjort denne afvejning mellem at komme på markedet og kunne vise et produkt frem og vente på, at alle funktioner var færdigudviklet.

"Vi har måske været lidt optimistiske i forhold til timing, men alt det som vi nogensinde har skrevet, det kommer. Det har vores følgere vores ord på. Jeg tror, at de (kunderne red.) blev lidt skuffede i januar, hvor appen kom ud, men hvor kernefeaturen ikke var der," siger Christophe Lephilibert.

Som en form for plaster på såret, gestus og "for at rydde op" har Barry givet alle sin kunder før d. 21. januar et gratis abonnement resten af året. Barry forventer nu at kunne lancere den løbende betaling "medio marts".

Udover funktionen med løbende betaling giver Barry mulighed for at købe strøm til indkøbspris, og se hvornår strømmen er grøn.

Barry.jpg

Presset af ejerne

Som EnergiWatch tidligere har skrevet, så har Barry fået en investering på 1,8 mio. euro fra finske Fortum, og det var den pose penge, der var ved at være tom.

Derfor var der planlagt et møde d. 7. februar, hvor Christophe Lephilibert sammen resten af holdet måtte "komme med hatten i hånden og få penge til næste fase."

"Vi skulle vise, at vi kunne gøre et produkt klar, at vi kunne gå på markedet med det, at vi kunne introducere det, at vi kunne få nogle betalende kunder, der var tilfredse med, hvad de fik. Det var vores opgave overfor vores ejere," fortæller Christophe Lephilibert.

Mødet med Fortum i Helsinki endte med en bevilling på fire måneder ekstra.

"Vi havde håbet på 12 eller 18 måneder, men de har sagt, at vi bliver nødt til at vise dem lidt mere. Så vi kan køre til medio juni, og der skal vi så igen til et møde og vise, hvor langt vi er nået," siger Christophe Lephilibert.

Til juni vil Barry så blive målt på sige kundemasse, vækst, hvad det koster at få en kunde, deres net promoter score og ikke mindst hvor mange kunder, der falder fra igen hver måned.

Indtil videre har Barry ifølge Christophe Lephilibert omkring 1250 kunder, men netop fordi at pengekassen igen er tom til juni, så er der ikke et mål for hele 2019.

"For vi ved ikke, hvorvidt vi findes efter medio juni, hvor vi har et møde med vores ejere, og hvis det ikke er overbevisende og stærkt nok til den tid, så kan de godt trække stikket," siger han.

Ændret markedsføring

I sit facebookopslag skriver Barry, at selvom "vi har forsøgt at lægge vægt på, at Barry bliver udviklet i iterationer, erkender vi, at vores kommunikation har været alt for åben for fortolkning. Vi tager jeres feedback seriøst, og som konsekvens er vi i gang med at genbesøge alle vores budskaber – vores marketingsmateriale, vores app-beskrivelse i App Store og Google Play, samt vores ads. Det skal stå stjerneklart, hvad der er muligt i appen lige nu, og hvilke kernefunktioner og features der først vil komme senere – for at sikre at vi ikke skuffer flere kunder."

Her forklarer Christophe Lephilibert, at det hele tiden har været et koncept undervejs, der blev solgt. Og når man så nærmer sig en reel løsning og produkt på markedet, så ændres markedsføringen, så de features, der ikke var klar endnu, fremstår som kommende features.

"Så på den måde har vi bare tilpasset os den nye virkelighed, hvor vi er gået fra at få folk til skrive sig op til vores venteliste, og det har vi gjort indtil 18. januar, hvor vi har inviteret folk til pre-signing, hvor de så kunne høre mere om produktet, når det kom. Så i den fase har vi ikke haft nogen moralske problemer med at sige, at det var det, som vi arbejder på, og det som vi gerne ville have, at appen skulle kunne," fortæller han.

Nu hvor appen så er lanceret, handler det så ifølge Christophe Lephilibert om at være fuldstændig gennemsigtig og sige, hvad appen kan nu – og hvad den kommer til at kunne. Han fortæller, at Barry f.eks. også deler links deres roadmap, hvor det fremgår, hvornår de forskellige ting kommer.

Satser udenlandsk

Målet med Barry stopper ikke ved Danmark. Tanken med selskabet er, at det skal kunne skaleres, og her fungerer Danmark som et slags testmarked.

Hvis man kigger på det danske marked i sig selv, så skal Barry have ca. 100.000 kunder for, at forretningen løber rundt. Det er ifølge Christophe Lephilibert en markedsandel på omkring 4 pct., hvilket han ikke mener er "voldsomt."

"Vi har kørt test, analyser og hentet rådgivning fra energibranchen, hvor vi kigger på store sydeuropæiske lande. Det er lande som Spanien, Frankrig og Italien, der er i vores sigtekorn. Og det bliver så besluttet i medio juni, hvilke af de tre, der bliver det næste i rækken," fortæller Christophe Lephilibert.

Nyt energiselskab vil sende dig regninger hver time: Vi vil være for nørderne

SE barsler med nyt digitalt elselskab

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere