EnergiWatch

Krigen om bredbåndskunderne skrues op – alligevel stiger priserne

Forbrugerne må leve med højere priser på bredbånd fra 2019 efter mere end 10 år, hvor det kun er blevet billigere at have bredbånd i hjemmet.

/ritzau/Carsten Ingemann/
Foto: /ritzau/Carsten Ingemann/

Gennem 10 år er det blevet billigere og billigere at have en bredbåndsforbindelse i hjemmet. Men nu stiger priserne igen, selv om kampen om kunderne aldrig har været hårdere.

TDC og elselskaberne har fundet hver deres højborg, hvorfra de holder konkurrencen nede på et minimum, og det betyder, at de kan skrue priserne op, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Men om kort tid kan bredbåndsmarkedet gå ind i et nyt kapitel, hvor alle bredbåndskabler bliver åbnet, så danskerne frit kan vælge mellem internetudbyderne, uanset hvor man bor.

Forhistorien

Tilbage i 2006 betalte en dansk husstand i gennemsnit 460 kr. om måneden for en bredbåndsforbindelse. Derfor er det bestemt ikke nedslående, at prisen i dag er dykket til ca. 300 kr. for en forbindelse, som ovenikøbet er 50 gange hurtigere.

Årsagen til prisfaldet er bl.a., at TDC i 2006 stort set havde bredbåndsmarkedet for sig selv. TDC’s kobbernet med det velkendte telefonstik var ganske vist prisreguleret af staten, men til gengæld ejede TDC også kabel-tv-nettet (coax), som kunne levere hurtigt bredbånd til hver anden husstand. Telegiganten havde således noget, der lignede et monopol.

Men det fik IT- og Telestyrelsen sat en stopper for i 2010, hvor TDC blev beordret til at åbne kabel-tv-nettet for andre internetudbydere. Samtidig begyndte elselskaberne at grave fibernet i jorden og tilbyde lynhurtigt internet til danskerne.

Det betød, at nye internetudbydere som Waoo, Stofa, Fullrate og Boxer blev født, hvilket fik konkurrencen til at stige, og priserne til at dykke.

"Hvis man sammenligner det danske bredbåndsmarked med andre lande, har vi haft lave priser og en sund konkurrence. Vi har mange udbydere, og det har helt tydeligt gavnet forbrugerne," siger Poul Noer, chefkonsulent i Dansk Erhverv med fokus på telepolitik.

Kamppladsen

Alligevel er over en million danskere vågnet op fra nytårsfestlighederne til en prisstigning på deres bredbånd på mellem 5 og 15 pct.

En del af forklaringen er, at TDC og elselskaberne, som tilsammen ejer stort set alle bredbåndskabler i landet, har sat sig på hvert deres område i landet. På den måde dannes der regionale monopoler, hvor danskerne stort set kun kan vælge bredbånd fra den infrastrukturejer, der har gravet i området.

 

F.eks. ejer TDC alle bredbåndskabler i hovedstadsområdet, og derfor er konkurrencen til TDC meget lille i Storkøbenhavn.

"Vi mangler stadig at se på, om det er attraktivt nok for konkurrenterne at levere bredbånd på TDC’s kabel-tv-net i hovedstaden. Det væsentlige er, at den enkelte forbruger – også i hovedstadsområdet – har mulighed for at vælge mellem flere udbydere af hurtigt internet. Ellers er vi stadig stillet over for lokale monopoler," lyder kritikken fra Martin Salamon, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Modsat har elselskaberne brugt over 16 mia. kr. på at grave fibernet ned. Derfor er mange af fiberkunderne tvunget til at vælge enten Waoo eller Stofa, som er ejet af elselskaber.

"Konkurrencen fungerer dårligt, når elselskaberne som ejere af fibernettet kun i et begrænset omfang har lukket konkurrenterne ind på fiberkablerne," siger Martin Salamon.

I Dansk Energi, der er interesseorganisation for elselskaberne, afviser man anklagerne.

"Når elselskaberne graver fibernet ned til andelshaverne, er der tale om en stor anlægsinvestering, hvor man som kunde ofte betaler meget lidt for at blive tilsluttet. Så indtjeningen kommer primært fra abonnementer på bredbånd," siger Thomas Woldiderich, telepolitisk chef i Dansk Energi.

Han forklarer prisstigningerne med, at fiberselskaberne skeler til TDC’s priser, da TDC fortsat er markedsleder:

"Flere elementer spiller ind på markedsprisen, herunder behov for fremtidige investeringer, konkurrencepres og forbrugernes betalingsvillighed."

Fremtiden

Mens TDC og elselskaberne har sat sig solidt på kabel-tv-nettet og fibernettet, er der stadig 400.000 danskere, som kun kan få langsomt bredbånd gennem det gamle kobbernet. De kommende år har både TDC og elselskaberne planer om at grave fibernet ud til disse adresser.

Men den helt store ændring kommer, hvis elselskaberne åbner helt op for deres kæmpe fibernet. Det vil betyde, at konkurrenterne kan leje sig ind på fiberkablerne og dermed starte en priskonkurrence på fibernettet.

Eniig i Midt- og Nordjylland har allerede åbnet for TDC’s store udbyder, Yousee. Og ifølge Finans’ oplysninger foregår der forhandlinger om at åbne nettet i flere andre elselskaber.

"Det bliver det afgørende skridt mod en bedre konkurrence, som også vil gavne bredbåndspriserne for forbrugerne," siger Poul Noer, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Alle de store elselskaber har planer om at åbne fibernettet inden for det næste års tid, mens TDC er ved at grave fibernet ned i Storkøbenhavn med det formål at åbne det helt for konkurrenterne.

Nyt bredbåndsfirma blæser til kamp om TDC's vigtige forretningsområde

Ny udfordrer vil udnytte tomrum på bredbåndsmarkedet

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere