EnergiWatch

Nyt energiselskab vil sende dig regninger hver time: Vi vil være for nørderne

Med den finske energikæmpe Fortum i ryggen er det nye energiselskab Barry klar til at gå ind på det danske marked. Det bliver en ny oplevelse for elforbrugerne, siger marketing-direktør. En af planerne er blandt andet at tilbyde kunderne at betale deres elregning hver eneste time.

Foto: Barry, PR

Inden for få uger åbner et nyt energiselskab dørene op i Danmark. Navnet bliver Barry, og med en investering på 1,8 mio. euro i ryggen fra finske Fortum vil holdet på 11 mand forsøge at angribe det danske elmarked på en helt ny måde.

Slut skal det eksempelvis være med måneds- og årsopgørelser med posten, ligesom selskabet kommer til at sælge til det, de kalder for den "ægte spotpris."

"På sin vis kan du sige, at vi deler vores elhandelslicens med vores kunder. Med andre ord handler vi el for brugerne, men det sker i så tæt på realtid som muligt, og det sker til spotprisen uden nogen former for gebyrer eller lignende," forklarer marketingdirektør for Barry, Christophe Lephilibert.

Det betyder, at Barry-kunder kan få afregnet deres elforbrug på timebasis.

Kundernes kontakt med Barry foregår på mobiltelefonen, hvor man time for time kan se, hvad man betaler for sin elforsyning, ligesom man på sigt inviterer kunderne til selv at udvikle indhold til Barrys App. Det kunne for eksempel være en digital stopklods for opladning af elbilen, hvis mere end 60 pct. af elforsyningen kommer fra fossile kilder. På den måde er kunderne selv med til at forme energiselskabet og dets tilbud til kunderne.

Et abonnement kommer til at koste 29 kr. om måneden, og oveni kommer brugernes rene elforbrug samt afgifter. Intet mere intet mindre.

Nyt elselskab har investor-millioner i ryggen til opkøb

Christophe Lephilibert forklarer, at det virksomhedsideologiske tankegods bag Barry i langt højere grad trækker på fintech-revolutionen i USA og lignende, end det stammer fra de elhandelsselskaber, der er på det danske marked i dag.

Det betyder også, at Barry vil være at finde på sociale medier som Facebook og Instagram og ikke i et 20 mand stort callcenter.

"Vi vil gerne gøre elbranchen nem, fair og sjov for vores brugere. Det er ikke nødvendigvis meningen, at vi skal være et kæmpe stort selskab, og på den måde henvender vi os i særlig grad til nørderne. Nørder inden for teknologi, energi og entreprenørskab," siger han.

Barry har i øjeblikket cirka 2.000 personer skrevet op på en venteliste.

En smart elmåler

For at realisere tech-drømmen i elsektoren kræver det, at kunderne har fået installeret en smart elmåler, som netselskaber i hele landet er i gang med at rulle ud for tiden. Til gengæld håber Barry, at selskabets kontinuerlige opdatering af kundernes elforbrug vil højne bevidstheden om forbrugsmønstre, klimapåvirkning samt det fulde omkostningsbillede. (Præcisering: Barrys behandling af kundedata blev i dette afsnit tidligere beskrevet som en realtids-opdatering. Dette er efter publicering rettet til kontinuerlige opdatering.)

Har man endnu ikke en smart elmåler, fungerer Barry på lige fod med alle andre elselskabers løsninger til dem; forbruget bliver estimeret.

Barry har også indgået et samarbejde med holdet bag electricitymap.org, som samler data om elproduktionen i en række lande og offentliggør, hvor stor en del af elproduktionen, som kommer fra vedvarende energikilder. De oplysninger skal Barry bruge til at nudge energiforbrugerne.

Barry notifikation på smartphone.png

Sådan kan det komme til at se ud, når Barry vil "nudge" elforbrugerne til at bruge el, når den vedvarende energiproduktion er rigelig herhjemme. Grafik: Barry

Christophe Lephilibert mener, at flere danske selskaber oversælger deres tilbud om grøn el til forbrugerne.

"Rigtig mange elselskaber påstår, at de sælger grøn strøm, men det er langt fra altid korrekt. Vi vil gerne kunne vise folk, hvor grønt deres elforbrug rent faktisk er. På den måde kan de forbrugere, som interesserer sig for det rent faktisk vælge at styre deres elforbrug mod den vedvarende energiproduktion. Og vi vil også tilbyde, at man kan donere beløb til grønne ngo'er, hvis man i en måned eller en uge har haft et "sort" forbrug," forklarer Lephilibert.

Selvom selskabet altså ikke forventer at blive en mastodont i den danske energiverden, så ligger potentialet i international ekspansion. Platformen kan på sigt rulles ud i lande som Holland, Tyskland, Frankrig og Norge.

Christophe Lephilibert forklarer, at valget på Danmark som springbræt skyldes infrastrukturen.

"For det første er vi langt fremme med smarte elmålere i Danmark, og det er en stor del af vores forretningsmodel. Samtidig er det danske elmarked kendetegnet ved en stor transparens i form af datahubben, som også er central for os at benytte."

Barry forventer at være klar til åbning, eller rettere download i diverse app-butikker, inden for få uger.

Nyt elselskab har investor-millioner i ryggen til opkøb

Fusion bekræftet: SE og Eniig samler 700.000 andelshavere

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere