EnergiWatch

Dansk Energi vil vække døsige elkunder

Selvom konkurrencen er hård på det danske elmarked, så skal forbrugerne vækkes til live og begynde at bruge markedet. Det mener Dansk Energi, som i dag lancerer en række forslag, der skal få gang i markedet.

Foto: Ole Lind

Der skal mere gang i det danske elmarked. Det budskab har ligget som et rungende ekko over markedet i årevis, men nu bliver det gentaget af elselskabernes største interesseorganisation, Dansk Energi.

Her lancerer man i dag rapporten Elmarked Outlook, som slår fast, at de danske elkunder opfører sig for passivt på markedet, og at det vil gavne alle, hvis flere tog aktivt stilling til deres elleverandør. Dansk Energi understreger, at selskaberne ligger i hård konkurrence på markedet, men at det er kundernes mangel på vilje til at skifte elselskab, der mangler.

"For mens elhandlerne kæmper hårdt om markedsandele," hedder det i rapporten, "så forekommer kunderne i stort tal at være ret så uimponerede over alle handlernes tilnærmelser."

IEA: Alvorlig risiko for energipolitiske fejlgreb

Til brug for markedsvækkelsen lancerer Dansk Energi seks overordnede tiltag, som skal hjælpe kunderne på markedet i gang. Man opforderer blandt andet til, at elselskaberne prioriterer enkle og overskuelige prisstrukturer, at man gør det let at skifte elleverandør, og at selskaberne ikke indgår i "tvivlsom markedsføring," således at kunderne ikke mister tilliden til markedet.

Videre mener Dansk Energi, at selskaberne skal fokusere på at "skabe mere værdi", så kunderne får nye værdifulde muligheder.

"Fx kan data fra timeaflæste målere give mulighed for smarte gadgets og apps, der kan oplyse om forbrug og effektiviseringsmuligheder og styre forbrug. Prosumers og blockchain er muligheder i fremtiden, der vil stille nye krav til handleren og åbne nye mulighederne for kunden," skriver Dansk Energi.

Elkunderne dropper igen at skifte selskab

Videre hedder det, at selskaberne med fordel kan nedbringe risikoen på dårlige betalere, så risikoen i at overtage elkunder bliver mindre.

Sidste år var det kun 5 pct. af de danske slutkunder, som skiftede elhandler sidste år. Til sammenligning oplyser Dansk Energi, at tallet i Holland og Norge er 15 pct.

"Med andre ord: Nogle relativt få danskere har taget elmarkedet til sig. Disse kunder er helt med på, hvordan man skifter elhandler. Det er godt og glædeligt. Men endnu flere er endnu ikke fortrolige med elmarkedet. Nogle har hørt om tvivlsomme salgsmetoder, mens andre igen slet ikke ved, at det er en mulighed at skifte elhandler. Det skal der gøres noget ved," hedder det blandt andet i rapporten.

Derfor holder skrønen om manglende konkurrence på elmarkedet ikke

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs