Ny undersøgelse: Disse elhandlere har de mest tilfredse kunder

Et selskab får særligt mange roser af sine kunder i en ny undersøgelse af kundetilfredsheden blandt 11 danske elhandelsselskaber. ”Vi har hos os et særligt koncept,” forklarer direktøren. Opgørelsens bundprop skiller sig også særligt ud.
Foto: Ole Lind
Foto: Ole Lind

(EnergiWatch oplever en stor interesse for denne artikel fra 2018. Vi ønsker at gøre opmærksom på, at EnergiWatch er et medie, der ingen tilknytning har til energiselskaber, heriblandt Vindstød. )

Tiden er kommet til at dele nye guld-, sølv- og bronzemedaljer ud i den danske elbranche.

I en ny rundspørge fra analysebureauet Voxmeter er der en klar vinder i kampen om elkundernes gunst, men det fremgår også, at særligt tre danske elhandelsselskaber placerer sig i førerfeltet, når kunderne skal vurdere tilfredsheden med deres elselskab.

I toppen af listen, der baserer sig på en skala fra et til fem, hvor fem er bedst, finder man Aarhus-selskabet Vindstød med en score på 4,04. Næst efter kommer OK og Energi Fyn på en næsten delt andenplads med henholdsvis 3,93 og 3,92 points.

Mens førstepladsen altså skiller sig tydeligt ud fra mængden, så kan det samme siges om bundproppen. Kolding-selskabet Ewii får en score på 3,29, hvilket er 0,19 points under tiendepladsen, Eniig, eller 0,41 under gennemsnittet for de 11 elselskaber.

Voxmeters rundspørge er gennemført som 2.000 interview i analysehusets internetpanel med et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i juni sidste år.

Voxmeter angiver, at et svargennemsnit på over tre ”indikerer, at flere er tilfredse end utilfredse.”

Konklusionerne i den nye analyse ligner i store træk dem, som ratingbureauet EPSI offentliggjorde i december sidste år. Her blev det også til bundplaceringer for Ewii og Eniig, mens SE og Energi Fyn kæmpede om førstepladsen. Her var hverken Vindstød eller OK omfattet af rundspørgen.

Ny undersøgelse: Disse selskaber har de mest tilfredse elkunder

Dykker man længere ned i de nye tal fremgår det, at Vindstød særligt vinder sine kunders gunst i forhold til selskabets miljøprofil. På det område får elhandlerne, der siden begyndelsen i 2011 har markedsført sig på at sælge grøn el fra danske vindmøller, en score på 4,3 points, hvilket er milevidt fra nummer to og tre på listen. Her får OK og SEAS-NVE en score på 3,59 og 3,58 hver især.

Hos Vindstød glæder direktør Morten Nissen Nielsen sig over placeringen. Han mener, at en del af sucessen i forhold til den grønne profil er, at selskabet på trods af at være relativt ungt i markedet har formået at tale tydeligt til sine kunder.

”Vi har hos os et særligt koncept om, at du køber el fra 2.500 danske vindmøller samt Vattenfalls store havvindmølleparker. Det er meget håndgribeligt for danskerne at forholde sig til, og jeg tror, at det er vigtigt, når man gerne vil vise, at man er miljøvenlig. Der er mange andre, som også gør det godt, og som også sælger et miljørigtigt produkt, men det kan nogle gange være svært at se, hvad substansen bag udsagnet er,” siger han.

Han forklarer, at han på flere måder ser det som en styrke, at være ny i markedet. Eksempelvis har selskabet hele tiden kørt en stam linje om at have en begrænset telefonsupport:

”Det er et valg, som bestemt var en hurdle for os i begyndelsen. Der er sikkert kunder, som har fravalgt at bruge os af den årsag, men vi kan se nu, at kunderne er begyndt at vænne sig til det, fordi vi kan give dem gode svar over mail i stedet. På den måde står kunderne tilbage med både en ordentlig service og en vished om, at de sparer penge, fordi vi ikke har et dyrt callcenter,” forklarer Morten Nissen Nielsen.

Vindstød blev i 2016 købt af det svenske energiselskab og storejer af land- og havvindmøller, Vattenfall.

I forhold til kundernes tilfredshed med den pris, elselskaberne tilbyder, er OKs kunder mest tilfredse. Her fordeler selskabernes score sig mere jævnt end på spørgsmålet om miljøprofilen, om end de to lavest placerede selskaber, Ewii (3,12) og Ørsted (3,08) kommer tættere på grænsescoren tre, hvor der altså er flere utilfredse end tilfredse kunder.

Også på spørgsmålet om service vinder Vindstød opgørelsen med en score på 3,93 forand Energi Fyn med 3,77 og OK på 3,75. Nederst på den liste er fra bunden Ewii, Eniig og Ørsted.

Sjællands elpris den højeste i fem år

Lille elhandler polstrer sig mod netselskaber

Energitilsynet undersøger energiselskabernes spareaftaler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Job

Se flere jobs