Clever leverer atter et stort underskud

Det samlede underskud i Clever lyder nu samlet set på knap 150 mio. kr. Men på trods af et nyt stort underskud, mener direktøren, at 2016 har været tilfredsstilende.
Foto: Clever
Foto: Clever

Clever har atter afleveret et regnskab med et stort underskud. Selskabet, der startede i 2009, kan derfor se det totale underskud løbe op i lige knap 150 mio. kr.

Men det er lykkedes for Clever at forbedre sig på alle poster i 2016 sammenlignet med året før.

"Vi leverer et bedre resultat i et marked, der er reduceret med 72 pct. i forhold til året før - det er tilfredsstillende. Men i et lille marked der er gået i stå, er det vanskelige vilkår. Det er der ikke så meget nyt i. Det bliver et stort marked, så vi skal have tålmodighed. Det koster noget at lave et landsdækkende infrastrukturnetværk. Sådan er det," siger Casper Kirketerp-Møller, der er adm. direktør i Clever.

Bruttofortjenesten gik frem med 300.000 kr. til 2,3 mio. kr. Driftsresultatet var med minus 18,5 mio. kr. en del bedre end de 22,4 mio. kr. i 2015. Det skyldes, at personaleomkostningerne er faldet med 3,6 mio. kr.

Underskuddet er ligeledes lavere end sidste år med sine 17,3 mio. kr. mod 22,4 mio. kr. året før.

Men selvom Clever kommer ud af året med et underskud, mener Casper Kirketerp-Møller, at det med omstændighederne taget i betragtning er tilfredsstillende.

"Når man kigger på, at vi har forbedret vores resultat og bruttofortjeneste, samtidig med at vi også har effektiviseret på omkostningerne, så er det tilfredsstillende i et svært marked," siger Casper Kirketerp-Møller.

Han mener ikke, at det er for nemt bare at skyde skylden på dårligt marked for elbiler i Danmark.

"Der er ikke nogen overraskelse i, at der ikke blev solgt særlig mange elbiler sidste år. Der er 7-8.000 elbiler ud af 2,6 mio. Så det er et begrænset marked, der er i dag. Så vi er selvfølgelig afhængige af rammevilkårene i Danmark og at der kommer nye elbiler på gaderne," forklarer han.

Foretager kapitalforhøjelse

Af regnskabet fremgår det, at der i februar 2017 blev foretaget en kapitalforhøjelse i Clever på 25 mio. kr.

Det er ifølge Casper Kirketerp-Møller ejerne af selskabet, Seas-nve, NRGI, SE, Energi Fyn og Energimidt, der har spyttet pengene i kassen.

"De er øremærket til at udvikle virksomheden. Vi har et driftsresultat som pt. er negativt. Og det skal blandt andet dække det. Og som vi skriver i vores ledelsesberetning, så kigger vi også på muligheder i udlandet. Så kapitalen skal også dække investeringer i 2017," siger Casper Kirketerp-Møller.

Svært at spå om fremtiden

Direktøren afviser, at man har været for hurtigt ude på elmarkedet, og at det ville have været bedre, hvis man havde startede Clever op i dag.

"Vi har opbygget en ekspertise, og har en god position i markedet. Vi kan også se at alle bilmærkerne og industrien investerer i batterier og nye elbiler. Så det er rigtig positivt. Nu har vi også fået nogle nye afgiftsvilkår i Danmark, så lad os se, hvad de kan bibringe sig," siger Casper Kirketerp-Møller og fortsætter:

"Men som vi skriver i ledelsesberetningen, så glæder vi os over, at det går i den rigtige retning, og så gælder det om at have en god position i fremtiden."

Præcis hvornår Clever og ejerne får glæde af den gode position, ved direktøren ikke.

"Nu har vi fået nye afgiftsvilkår, men stadig til et begrænset antal biler. Vi må se, hvad det medfører. det er svært at spå om fremtiden. Men det vi kan glæde os over, det er, at alle bilmærkerne melder ud, at de investerer massivt i batteriteknologier og nye elbilmodeller. Så må vi se, hvornår de rammer Danmark," siger han.

Er tiltaget med at holde afgiften på 20 pct. nok til at vende markedet?

"Hvad betyder det at vende markedet, eller måske vende tendensen pt? Vi var på vej i den rigtige retning i 2015 med salget af elbiler. I 2016 og i første kvartal af 2017 gik det i stå med indførelsen af afgifter. Nu skal markedet i gang igen. Så lad os se hvordan det udvikler sig inden for de næste kvartaler," siger Casper Kirketerp-Møller.

Men man har jo med hele Clever spået om, hvordan fremtiden kommer til at se ud, når man går i gang med at lave infrastruktur til elbiler. Så er det vel også rimeligt at spørge, hvordan du spår det her marked vil gå, og om det vil vende?

"Elbilerne er her og de vil udgøre en stigende andel af vores bilpark i fremtiden. Du kan læse den ene pressemeddelelse efter den anden om, at bilmærkerne investerer i nye elbilmodeller og batteriteknologi. Du kan også læse, at der er nogen, der skrinlægger deres investering i hydrogen. Så alt peger mod, at det går mod el. Men at spå om, hvornår det folkelige store gennembrud kommer i Danmark, det vil være rent gætværk," siger Casper Kirketerp-Møller.

Du kan selv gætte

I mandag kunne Clever ligesom resten af danskerne læse Energikommissionens anbefalinger, og det må have været dejlig læsning for Clever. For kommissionen peger på, at der skal langt flere elbiler på de danske veje.

"Energikommissionen har været ude og advokere for behovet af flere elbiler i deres nye rapport. Ligeledes har Klimarådet. Der er ingen tvivl om, at hvis vi skal nå vores klimamål, så er det en klar forudsætning, at der er flere nuludslipsbiler på de danske veje. Rapporterne peger mod, at der skal være omkring en million elbiler inden for de næste ti år. Så kan man selv gætte på, hvor hurtigt det vil gå," siger Casper Kirketerp-Møller.

Man må netop selv gætte på, hvordan det gå. For Casper Kirketerp-Møller afholder sig fra både at spå om tingene og være konkret i sine forventninger til fremtiden.

"Forventningen til næste år er, at vi kommer til at levere et resultat, der afhænger af udviklingen i markedet. Vi leverer forsyningskritisk infrastruktur og vi vil fortsat investerer i, at kunne levere en høj kvalitet og en god kundeoplevelse for dem der har taget springet til eldrevne biler. Og vi har ikke set resultatet endnu af de danske afgiftsvilkår. Så det vil jeg lade være med at spå om nu," siger han, men uddyber alligevel på spørgsmålet om, hvorvidt der vil være sorte tal.

"Det bliver vanskeligt baseret på, at regeringen forventer 1.900 elbiler i indeværende år. Der skal mere til," siger Casper Kirketerp-Møller, der kort opsummerer 2016 til slut:

"Så grundlæggende, så det vi lovede sidste år med, at vi ville udvikle nye produkter og vi ville levere et bedre resultat. Det har vi holdt i et marked der gik i stå. Så grundlæggende tilfredsstillende."

Dansk elbiludlejer vil på børsen

Danske ladestationer bliver sat op på norske tanke

Elbiler slår alle rekorder i Storbritannien

Elbilers fremtid er fortsat uvis efter delmøde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også