Produktionskoks gør 2016 til rædselsår for Ewiis elscooter

Elselskabet melder om "stor efterspørgsel," et "stort internationalt vækstpotentiale" samt en "attraktiv forretning" i forretningsplanen for sin elscooter, Tripl. Problemet er bare at få den produceret. Det har udløst et tocifret milliontab sidste år.

Selvom verden står på tærsklen til en mindre revolution inden for eldreven godstransport, så må de nye tider lade vente på sig lidt endnu.

Halvandet år efter Ewiis eldrevene fragtscooter, Tripl, har gjort sin markedsentré, er det endnu småt med enheder på de danske veje, og i det seneste årsregnskab oplyser selskabet, at det kommercielle gennembrud altså heller ikke har fundet sted i 2016.

Det er dog ikke et udtryk for manglende efterspørgsel. Tværtimod, oplyser Ewii.

"Siden vi lancerede Tripl i juni 2015, har vi oplevet en stor efterspørgsel, hvilket understreger, at der er et stort salgspotentiale," lyder det i årsrapporten, der også understreger et "stort internationalt vækstpotentiale" ligesom en "attraktiv forretning" i forretningsplanen.

Værdipapirer redder Ewii fra underskud

Desværre for Ewii og Tripl har 2016 ikke just fulgt planen, og vækstpotentialet har været uforløst på grund af omfattende problemer med produktionen.

I årsrapporten fremgår det, at det har været "en meget omfattende og vanskelig opgave at indkøbe komponenter," ligesom man har haft samme møje med at finde en kommerciel produktionspartner. Det har ifølge Ewii "forsinket produktmodningen og den egentlige storskalaproduktion."

"Vores fokus i 2016 har været produktmodning og en redefinering af supply chain, og derudover er flere kritiske leverandører blevet udskiftet efter udbudsrunder og tekniske gennemgange," hedder det altså.

Trefor taber sit støttehjul og ræser frem på driften

Med andre ord har opgaverne altså ramt et stykke under målet, idet man i lanceringsåret 2015 spåede sidste år til at blive "året med etableret salg i ind- og udland" samt udvikling af to nye Tripl-modeller.

Tripl, som den blev lanceret under Folkemødet på Bornholm i 2015. Foto: Mathias Ørsborg Johansen/EnergiWatch.

Samlet har problemerne for Tripl betydet et "utilfredsstillende" underskud på 15 mio. kr. før skat i det 100 pct. ejede datterselskab Ewii Mobility.

Tripl er født: Trefor lancerer elscooter på Folkemødet

Det skal der laves om på, og derfor vil Ewii fremover selv tage sig af produktionen.

I stedet for at være blevet produceret i Tyskland, så hjemtager Ewii nu den opgave.

"I første kvartal 2017 etablerer vi vores egen udviklingsproduktion af Tripl og har indrettet en produktionshal i den tidligere lagerbygning på hovedkontoret i Kolding. I den forbindelse flyttes datterselskabet EWII Mobility fra Odense til Kolding," oplyser selskabet i årsrapporten.

"Intet særligt" skyld i Trefors Afrika-konkurs

Tripl har ifølge Ewii en rækkevidde på op mod 100 km på en enkelt opladning og kan laste 750 liter.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også