Danske vandløsninger falder på et tørt sted i USA

Medie: Det amerikanske marked er klart til dansk vandteknologi.
Foto: AP/Ritzau/arkiv
Foto: AP/Ritzau/arkiv
JENS NIELSEN

Selv hvis klimabenægteren Donald Trump vinder det amerikanske præsidentvalg i næste måned, vil der fortsat være rige vækstmuligheder for danske virksomheder, der kan sælge cleantech og vandløsninger til amerikanerne.

Det slår lederen af Eksportrådet i Chicago, Jacob Andersen, fast i Børsen i dag. Han er bagmanden bag den danske Water Technolgy Alliance, der er et salgssamarbejde mellem danske vandvirksomherder og eksportrådet, og har allerede åbnet flere døre for danske vandløsninger til amerikanske forsyningsselskaber. 

"Den politiske opbakning, velvilje og de tilskud, der følger med til at sikre effektiv energiforsyning i USA, ligger primært på delstatsniveau. Så i den sammenhæng kan f.eks Donald Trump ikke ændre forretningsklimaet for danske virksomheder i de enkelte stater, hvis han bliver præsident. Men præsidenten har selvfølgelig indflydelse på den overordnede nationale energipolitik og kan f.eks beslutte, at der skal bygges flere a-kraftværker," siger Jakob Andersen til Børsen. 

Grundfos er en af de danske virksomheder, der satser hårdest på det amerikanske marked Virksomhedens vicedirektør Kim Skibsted holdt for nylig tale i den amerikanske kongres som repræsentant for danske vandvirksomheder og udbydere af vandløsninger, som ifølge Børsen oplever massiv interesse fra flere amerikanske stater.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også