Emissionssnyd accelerer i takt med strengere regler

 
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Folkevogn-skandalen fik med et fingerknips sat fokus på, hvordan nye biler og lastbiler lever op til regler for udledningen af emissioner.

Siden da er opmærksomheden på manglende sammenhæng mellem laboratorietests og virkeligheden vokset, og nu indikerer et nyt studie, at generelt set har samtlige bilproducenter på det europæiske marked noget i klemme, når det kommer til snyd ved emissionstests.

Sådan skriver nyhedssitet Greencarreports, der har opridset et sammendrag på undersøgelsen, der er lavet af Mathias Reynaert, professor ved Toulouse School of Economics, og James M. Sallee, professor ved University of California, Berkeley.

Reynaert og Sallee drager konklusionen, at spændet mellem emissionerne i den virkelige verden og brændstofforbruget i laboratoriet er vokset i takt med, at EU-lovgivningen for bilers emissioner er blevet mere og mere striks.

Undersøgelsen bygger på data fra den hollandske tank-kort-service Travelcard, der indeholder oplysninger om 260.000 hollandske biler brændstofforbrug. Informationerne fra Travelcard er efterfølgende blevet sammenlignet med de med de officielle vurderinger for bilernes brændstofforbrug og deraf emissionsudledning.

Sammenligningen viser, at spændet mellem laboratorieresultater og virkeligheden er vokset fra at være på cirka 10 pct. i 2004 til omkring 40 procent i 2014 – hvor den største vækst fandt sted i de seneste fem år frem mod 2014.

Resultatet får Mathias Reynaert til at pege på, at det alle bilproducenter formentlig snyder i emissionstest. Reynaert noterer sig desuden, at væksten i differencen på laboratorietest og praksis i grove træk flugter med EU’s indførelse af strengere emissionskrav til biler fra 2007.

Tyskland anklager Fiat for fusk med bilers gasudledning

VW vil have amerikansk sagsanlæg afvist

Holland på vej til at forbyde benzinbiler

Danskerne vil af med afgifterne på elbiler

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også