København vil satse på elbusser

Københavnerne skal snart kunne stige ombord på en flåde af elbusser. Men høje afgifter står i vejen for kommunens grønne ambitioner.

Det skal være slut med larmende, forurenende bybusser i København. Dieselbusserne skal skiftes ud med elbusser, i takt med at de nuværende kontrakter på busdriften udløber fra 2019 og frem. Det skriver Politiken.

Busserne skal indfases i København som en led i den ambitiøse og kostbare plan om at gøre Københavns Kommunes CO2-neutral i 2025, siger overborgmester Frank Jensen (S) på baggrund af en ny rapport fra Siemens.

Rapporten når frem til, at en omlægning af de 33 buslinjer med i alt 385 busser, der fortrinsvis kører i Københavns Kommune, til elbusser, vil koste 68 millioner kroner mere om året end dieselbusser. Hovedparten af dette beløb, 49 millioner kroner, udgøres imidlertid af den høje afgift på el til busser, en afgift, som el til togdrift er fri for.

"Det er absurd, at den nuværende afgiftspolitik favoriserer dieselbusser frem for el. Og det er helt sort, at busserne i den kollektive trafik skal betale 200 gange mere i elafgift, end DSB gør," siger Frank Jensen til Politiken.

Elbilalliance: Danmark er stillet på bagperronen 

Tyskland dumper store batterier 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også