Arrivas dele-elbiler dyr fornøjelse uden for København

Med mindre man holder sig inden for København, Tårnby eller Frederiksberg Kommune, kan det hurtigt bliver en dyr fornøjelse at bruge en af Arrivas 400 nye dele-elbiler. Regionsrådsformand vil sikre større geografisk udbredelse.
Foto: Jakob Carlsen, Arriva Pressefoto
Foto: Jakob Carlsen, Arriva Pressefoto

Det er en smart - men potentielt også dyr - løsning, danske elbil-interesserede snart kan gøre brug af hos Arriva. Selskabet har denne uge præsenteret konceptet DriveNow, hvor der sendes 400 BMW-elbiler på gaden i København. Elbiler brugerne kan leje til minuttakst via enten et medlemsskab eller et Rejsekort.

Satsningen er den hidtil største af sin art i Danmark, og er inspireret af tilsvarende koncepter i andre europæiske storbyer - blandt andet München. Sammen med de andre elbil-koncepter, der pt findes i København, vil DriveNow gøre København til den by i Europa med flest dele-elbiler næst efter Paris. 

Men mens konceptet giver de københavnske borgere adgang til elbiler i et hidtil uset omfang, så åbner det også op for, at københavnernes tegnebøger kan blive drænet hurtigere end batterierne i de mange, nye elbiler. I hvert fald hvis de kører uden for en af de tre deltagende kommuner, København, Tårnby og Fredriksberg.

For med en minuttakst på 3,95 kroner og et loft på timebetalingen på maksimalt 190 kroner, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse at køre til f.eks. Ikea i Gentofte eller Bellevue Strand i Klampenborg. Skal man f.eks. en tur på stranden - fra Vesterbro til Bellevue i Klampenborg - en tur på 26 kilometer retur, bør det i følge Krak tage cirka 17 minutter hver vej. Bruger man så et par timer på stranden, har man altså brug for DriveNow bilen i samlet 154 minutter. Pris: 514,30 kroner bestående af to timer x 190 kroner + 34 minutter af 3,95 kroner. Samme tur koster med rejsekortet t/r 50 kroner per person.

Ingen pladser uden for byen

Problemet er, at man enten bliver tvunget til at afbryde lejen - og altså riskere at andre tager bilen. Eller holde lejen åben og betale minuttaksten. I Klampenborg er der nemlig ikke afsat parkeringspladser til de nye elbiler.

"Det er rigtigt, at projektet indtil videre sigter mod København, Tårnby og Frederksberg. Og her kan en tur gøres til meget rimelige penge - f.eks. viser vores beregninger, at man kan komme fra Nørrebro til Amager Standpark for omkring 65 kroner, og fra Østerbro til Lufthavnen for omkring 100 kroner. Erfaringerne vi kommer til at høste med brugernes kørselvaner vil så vise, om der er behov for at udbygge systemet. Det må tiden vise," lyder det fra Nikolaj Wendelboe, adm. direktør i Arriva Danmark, der torsdag har præsenteret konceptet til offentligheden.

Og netop en udbredelse til hele Region Hovedstaden står højt på ønskesedlen hos regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S):

"Dele-elbilerne skal udbredes til hele regionen, hvis vi skal nå vores mål om at være en af de mest grønne hovedstadsområder i verden. Fra Region Hovedstaden bidrager vi blandt andet til udbredelsen ved at tilbyde parkeringspladser ved en række hospitaler og ved DTU, så man allerede nu kan stille bilerne her og afslutte lejen. Og vi ser meget gerne, at mange flere steder kommer til, så alle borgere i regionen får glæde af dele-elbilerne," siger Sophie Hæstorp Andersen.

Et dyrt elbil-døgn

De 400 biler i projektet bliver sendt på gaden i København den 3. september, og går det som tidligere erfaringer fra blandt andet München og Berlin har vist, vil bilerne bliver brugt mellem tre og fem timer i døgnet.

Skulle en bruger få den idé at bruge en bil i 24 timer, ender det dog med at blive en ganske dyr fornøjelse. Et døgn med brug af bilen non-stop vil løbe op i 4.560 kroner. Til sammenligning koster det hos Avis 3.495 kroner om måneden at leje en Nissan Leaf - alt inklusiv.

Men DriveNow skal ikke sammenlignes med en almindelig brug af biler, understreger Nikolaj Wendelboe:

"Den helt store fordel ved DriveNow konceptet er, at du kun betaler for den tid, du kører i bilen. Du betaler altså ikke for, at bilen holder parkeret på gaden, hvis du holder dig inden for området. Det nye ved konceptet er, at vi har tænkt bilen ind som en led i det kollektive transportsystem. Det giver brugerne mulighed for at regne ud, om det bedst kan betale sig at tage en bus, toget eller en BMW," siger Nikolaj Wendelboe.

Afgiftsfritagelse afgørende

Præcis hvordan økonomien er skruet sammen i DriveNow er ikke offentligt, men Arriva understreger, at elbilernes fritagelse for registreringsafgift spiller en afgørende rolle.

"Det er klart, at afgiftsfritagelsen betyder noget for økonomien i projektet. Nu har vi indkøbt 400 biler, og vi regner da bestemt med, at de holder i hvert fald fem år. Hvordan afgifterne derefter er skruet sammen, må tiden vise," siger Nikolaj Wendelboe.

I kortet herunder kan du beregne, hvor meget en tur med Arrivas delebilskoncept vil koste dig.

Kortet baserer sin beregning på baggrund af Googles estimater af køretiden. Prisberegneren tager ikke højde for, hvilken kommune du befinder dig i, og derfor er prisen udelukkende baseret på ren køretid.

400 elbiler rulles ud i København

Tesla nedjusterede og fik klø 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også