EnergiWatch

Toyota satser på brintbiler i Danmark

Infrastrukturen er ved at være på plads, og derfor har Toyota besluttet, at Danmark bliver et af de første lande, hvor virksomhedens brintbil introduceres.

Her en brintbil fra amerikanske GE.

Danmark har fået en uventet mulighed for at blive regnet med til de store billande.

Den japanske bilproducent Toyota har nemlig besluttet, at Danmark bliver et af de første lande, hvor den nye brintbil - foreløbig kun med navnet FCV - introduceres.

Sammen med Tyskland og Storbritannien bliver Danmark det ene af de tre europæiske lande, der får tilbudt brintbilen, når den går i serieproduktion.

Det skyldes i høj grad, at infrastrukturen er ved at være på plads i Danmark. Samtidig er brintbiler foreløbig fritaget for afgift i Danmark. Afgiftsfritagelsen, der gælder til udgangen af 2015, omfatter også elbiler. Men regeringen har endnu ikke truffet beslutning om, hvad der skal ske fra 2016.

"Danmark bliver dermed et af de lande, der skal være med til at lægge fundamentet for udbredelsen af denne spændende teknologi, og vi glæder os rigtig meget til at byde den banebrydende brintbil velkommen på de danske veje," lyder det fra Kristian Krapper, der er administrerende direktør for Toyota Danmark A/S.

Afgiftsfritagelse afgørende

Han tilføjer, at Danmark er valgt, fordi der både blandt politikere og myndigheder er velvilje over for brintteknologien. Samtidig er det et udtryk for, at Toyota tror på Danmark som område for miljørigtige biler.

"Brintbilerne er foreløbig fritaget for afgift, og vi har en forventning om, at afgiftsfritagelsen vil blive forlænget. Samtidig udvides antallet af brintstationer fra de nuværende 3 til 11 med udgangen af næste år," tiilføjer Kristian Krapper.

Læs mere om udbygningen af brintstationer hos H2Logic og hos Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi.

I hjemlandet Japan indledes salget af brintbilen efter planen i april 2015, og et par måneder senere følger Tyskland, Storbritannien, Danmark samt USA efter.

Toyota tilbageholder foreløbig de tekniske oplysninger om bilen. Men den bliver på størrelse med Toyota Avensis - dog lidt højere og med lidt længere akselafstand. Brændselsceller, batteri og brinttanke er placeret under gulvet i bilen.

Mindst 500 kilometer

Da konceptudgaven af bilen blev præsenteret, havde den en rækkevidde på cirka 500 km, og det forventes, at serieudgaven vil ligge mindst på samme niveau.

"Det vil nogenlunde svare til rækkebilen for en bil med brændstofmotor," lyder det fra Anders Tystrup, der er pressechef for Toyota i Danmark.

Den drives frem af en elmotor. Men i stedet for at lade batterier op omdanner brændselsceller i bilen ved hjælp af ilt den flydende brint til vand. Overskudsenergien fra den proces omdannes til strøm til elmotoren.

Anders Tystrup oplyser, at bilens pris endnu ikke er fastlagt. Men bilistorganisationen FDM gætter ud fra prisen i Japan på en pris omkring 500.000 kr. Det er næsten en halvering i forhold til Hyundai ix35 i brintudgave, som Københavns Kommune for et års tid siden købte 15 af.

Anders Tystrup oplyser, at antallet af brintbiler i begyndelsen vil være stærkt begrænset.

Det vil sandsynligvis betyde, at bilerne i første omgang vil blive tilbudt udvalgte firmaer og kommuner. Senere vil private bilkøbere så få mulighed for at købe billerne.

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs