EnergiWatch

Toyota-boss nedgør elbiler

Der skal en Nobelpris-værdig idé til, før elbiler giver mening, siger bilkæmpens forskningsdirektør.

Foto: Shizuo Kambayashi, AP

Indtil nu har verdens største bilproducent ikke set lyset i elbiler, og meget tyder på, at det ikke kommer til at ske lige foreløbig.

Tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch her

Toyotas globale direktør for forskning og udvikling, Mitsuhisa Kato, mener nemlig, at der er brug for noget nær teknologiske kvantespring, hvis elbilerne skal give mening teknisk og økonomisk.

"Køretiden er så kort for elbiler, og opladningstiden er så lang. Med det nuværende teknologi-niveau er det nødvendigt at opfinde et Nobelprisvindende batteri," siger Kato ifølge Autonews.com.

Udmeldingen er en syrlig pille til et selskab som Tesla, der er længst fremme med teknologien og salget på området.

Tesla i patent-øvelse

Kato betegner det som en "ond cirkel", at der er brug for mere batterikraft for at øge rækkevidden, da det øger både omkostninger og opladningstid. Mitsuhisa Kato og Toyota satser i stedet på brintbiler, som ryger på markedet næste år. Honda og Hyundai satser også på brint.

Den japanske bilproducent er verdens største bilproducent målt på antallet af solgte biler. Sidste år solgte selskabet 9,9 millioner biler.

Med det nuværende teknologi-niveau, er det nødvendigt at opfinde et Nobelprisvindende batteri

Mitsuhisa Kato, R&D-direktør Toyota

Det er ingen hemmelighed, at de asiatiske bilkæmpers begejstring for elbiler er yderst beskeden, men det er de ikke ene om. Interessen fra flere af de største spiller i verden er faktisk så beskeden, at Tesla-stifter og topchef Elon Musk for nylig besluttede at sløjfe alle patenter.

Årsagen er, at det skal sætte skub i teknologiudviklingen.

"Vi har følt os tvunget til at tage patenter ud fra en bekymring om, at de store bilfabrikanter ville kopiere vores teknologi og derefter bruge deres massive styrke inden for produktion, marketing og salg til at overmande Tesla. Vi kunne ikke have taget mere fejl. Programmer for elbiler eller andre, der ikke kører på kulbrinter, er små til ikke-eksisterende hos de største bilproducenter," skrev Musk i en blog.

Tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch her

De grønne biler (som kører helt uden fossile brændsler) udgør mindre end 1 pct. af det samlede bilsalg på verdensplan. Udover Tesla satser selskaber som Nissan, Renault, BMW og VW også på elbiler.

Tesla opgiver alle patenter

Mere fra EnergiWatch

Hofor udpeger ny direktør

Hovedstadens Forsyningsselskab ansætter Henrik Plougmann Olsen som selskabets nye direktør. Han kommer fra en stilling som topchef i Metroselskabet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs