Danskskabt hybridbil opkøbes af reservedelsgigant

Det konkursramte bilfirma Fisker Automotive, der i 2007 blev stiftet af danske Henrik Fisker, blev fredag opkøbt af Kinas største reservedelsvirksomhed, Wanxiang Group.
Det skete ved en konkursauktion, hvor aktiverne fra det hedengangne bilfirma var under hammeren.
Wanxiang Groups bud menes at have en værdi af godt 800 mio. kr., skriver nyhedsbureauet Reuters.
ABB skal dække Kina med hurtigladere
Slog milliardær
Wanxiang Group vandt angiveligt auktionen ved at udbyde Hongkong-milliardæren Richard Li, der er investor i Fisker Automotive.
Da Fisker Automotive i november indgav sin konkursbegæring, offentliggjorde man en plan om at sælge sine aktiver til Richard Li, hvis rigmanden var villig til at give afkald på en del af de statslige lån, han havde opkøbt og dermed erhvervet aktiverne i den hedengange bilproducent.
Folkevogn sender "ultra-let" hybrid på markedet
Fisker Automotive blev stiftet delvist på lån fra den amerikanske regering som en del af en aftale om at skabe bedre løsninger for rene brændstoffer.
Kreditorerne i Fisker afviste dog en aftale med Richard Li, da den ville efterlade dem med stort set ingenting, og i stedet gik man sammen med Wanxiang Group og pressede på for en konkursauktion.
Tesla spurter fra luksusbilerne
19 budrunder
Det endte med, at de fik deres vilje, og en auktion blev derfor afholdt fra onsdag til fredag og foregik over 19 budrunder.
Richard Li havde på forhånd afgivet et bud på 300 mio. kr., men den pris blev altså budt betragteligt i vejret.
Salget er endnu ikke gået endegyldigt igennem, men det ventes klaret, når salget tirsdag præsenteres til godkendelse for en dommer ved USA's skifteret i Delaware.
Vil producere Karma igen
Lykkes det Wanxiang Group at få købet godkendt, vil virksomheden både besidde aktiverne fra Fisker Automotive og A123 Systems, der producerede batterier til Fiskers hybridbil Fisker Karma.
Sidste år vandt Wanxiang nemlig en tilsvarende konkursauktion om A123 Systems.
Som en del af sit bud på Fisker Automotive har Wanxiang Group foreslået, at man vil sætte Fisker Karma-hybridbilen i produktion igen.
Droppede EU-mål kan blive stopklods for elbilbranchen
Biler gik i brand
Den danske bildesigner Henrik Fisker, som i 16 år har designet biler for BMW og Aston Martin, trak sig fra bilproducenten Fisker Automotive i februar sidste år.
Fisker Automotive var allerede på det tidspunkt ude i dybe problemer, og en måned senere klargjorde virksomheden en konkursbegæring.
I forvejen var batterileverandøren A123, som Fisker var afhængige af, gået konkurs i oktober 2012. Inden da havde luksusbilen det problem, at flere af bilerne brød pludseligt i brand.
Og da orkanen Sandy hærgede i USA, gik det hårdt ud over Fisker Automotives økonomi, da 300 Fisker Karma-biler blev smadret i orkanen.
Relaterede artikler:
ABB skal dække Kina med hurtigladere
For abonnenter