EnergiWatch

Taxa-chef: Elbiler er "vanvittigt gode"

105.000 kilometer har Taxa Fyns Nissan Leaf kørt uden omkostninger til vedligehold, men rækkevidden er et problem. Taxa-direktør ser potentiale i Tesla S.

Nissan Leaf | Foto: ....

Ingen omkostninger til vedligehold og køreegenskaber der er “vanvittigt gode.”

Peter Kjærgaard, direktør i Taxa Fyn, er begejstret for elbiler og selskabets Nissan Leaf, der har rundet 105.000 kørte kilometer, siden den første gang trillede ud på vejene sidste vinter.

Han er især blevet overrasket over, at der ikke er blevet brugt én krone til vedligehold udover at skifte dæk.

“Det vidste jeg ikke, før jeg startede. Break-even flytter sig i forhold til en diesel- og benzinbil, fordi driftsomkostningerne er så lave,” siger direktøren.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Peter Kjærgaard fortæller til sammenligning, at en almindelig taxi med samme antal kilometer på tælleren formentlig ville have fået skiftet bremseskiver i hvert fald én gang og bremseklodser to-tre gange. Dertil kommer serviceeftersyn og skift af olie. Og en regning på 15-25.000 kroner.

Elbilen er suveræn. Det er en meget bedre bil end en diesel- og benzinbil. Det hænger bare ikke samme økonomisk. Du skal hele tiden hen at tanke.

Peter Kjærgaard, direktør i Taxa Fyn

Det kunne lyde som en salgstale for elbiler, men er det ikke.

På trods af afgiftsfritagelsen af elbiler har Peter Kjærgaard ingen planer om at skifte vognparken af konventionelle diesel- og benzinbiler ud. Han har givet knap 300.000 for sin Nissan Leaf, men elbiler fungerer dårligt til taxikørsel, fordi begrænset rækkevidde og behovet for opladning er en hæmsko.

Tesla-bil sikreste nogensinde

Tesla lurer på bilfabrikker i Europa 

Familiens bil nr. 2

Når det er sagt, så mener direktøren faktisk, at en elbil være oplagt for mange familier.

“Elbilen er suveræn. Det er en meget bedre bil end en diesel- og benzinbil. Det hænger bare ikke samme økonomisk. Du skal hele tiden hen at tanke. Du kan ikke køre mere end 130 km. Så skal du være hjemme igen. Den dur ikke som taxa,” siger direktøren, der anslår at selskabets Nissan Leaf "tankes" to-fire gange om dagen.

En "hurtigopladning" af elbilen tager 45 minutter, hvor chaufføren altså ikke kan køre ture. Det fungerer ikke til taxakørsel, hvor bilen også kører om natten, men til de fleste familier er det fint, fordi batteriet er ladet op om morgenen, lyder det fra Peter Kjærgaard.

“Har man to biler i familien, så burde nummer to være en elbil, medmindre man har et meget usædvanligt kørselsbehov,” siger han.

Grunden til, at elbiler er så relativt dyre, skyldes især prisen på batteriet. Batteriets kapacitet forringes over tid, men målinger foretaget af Teknologisk Institut viser, at Taxa Fyns Nissan Leaf efter 83.000 kilometer stadig havde 100 pct. batterikapacitet, selvom batteriet er blevet opladet flere gange om dagen og faktisk i visse tilfælde - imod anbefalingerne - er blevet kørt helt tørt.

Rival satser stort efter Better Place-konkurs 

Tesla-boss med nye vilde planer

Tesla stormer frem 

Begrænset rækkevidde hæmmer udbredelsen

Peter Kjærgaard håber på et gennembrud inden for batteriteknologi, så rækkevidden på elbilerne øges.Sammen med tre andre Taxa-selskaber arbejder Taxa Fyn på at købe 45 Tesla S-biler til Danmark.

“Den nye Tesla dur. Den kører 480 kilometer på en opladning. Men den koster 600-800.000 kroner uden afgifter,” siger direktøren.

Har man to biler i familien, så burde nummer to være en elbil, medmindre man har et meget usædvanligt kørselsbehov

Peter Kjærgaard, direktør i Taxa Fyn

Indtil rækkevidden forbedres, vil direktøren ikke selv overveje at anskaffe sig en elbil, selvom både han og kunderne er begejstrede for køreegenskaberne og de lave vedligeholdesudgifter.

“Det nytter ikke noget, hvis jeg skal til møde i København. Jeg kan ikke spilde hele dagen på at tanke midt på vejen. Det dur bare ikke. Min timeløn er for høj til, at det kan betale sig.”

I USA koster en Tesla S ifølge selskabet selv knap 350.000 kr.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs