EnergiWatch

GM dumper priser på prestige el-bil

For få år siden blev Chevrolet Volt fremhævet som fremtiden inden for automobiler. I dag sælger bilen stort set ikke på hjemmemarkedet. Kraftige prisreduktioner skal nu sætte skub i salget.

Foto: chevrolet

En prisreduktion på 13 procent skal lokke amerikanerne bag rattet i den seneste version af General Motors meget omtalte – men dårligt sælgende – Chevrolet Volt. Volt'en, der kom på markedet for fire år siden, har været en af de dyreste elbiler at udvikle, og blev af GM beskrevet som en ”game-changer” ved sin lancering. Ikke mindst fordi bilen ved hjælp af hybridteknologi opnåede en rækkevidde på over 500 kilometer.

Men siden lanceringen af Volt er der kun blive solgt få tusinde eksemplarer – langt fra nok til at GM kan hente sin investering hjem. Og derfor vil GM nu dumpe priserne på Volt i et forsøg på at genvinde markedsandele.

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her

Tesla driver væksten

Prisreduktionen på de 13 procent svarer til 5000 dollar – eller små 30.000 kroner. Om det er nok til at sætte skub i salget af Volt er dog tvivlsomt – bilen vil fortsat være mere end dobbelt så dyrt andre benzindrevne Chevrolet-modeller. Volt'en bliver dog hjulpet på vej af skatterabatter, der kan bringe prisen ned fra de oprindelige 40.000 dollar til 27.500 dollar. Forbrugerne kan også vælge at lease deres Volt, hvilket vil koste dem 299 dollar om måneden.

Salget af elbiler i USA er ellers i svag fremgang – primært drevet af Teslas model S – en sporty luksussedan med plads til fem. 7442 elbiler blev der solgt i USA i juli måned – af dem var de 1788 Chevrolet Volt.

Genfødt Saab vil producere elbiler næste år 

Med andre ord blev der solgt lige så mange Volts på én måned, som der bliver solgt pickup-trucks i USA på én dag, skriver Wall Street Journal.

Elbiler er da også fortsat kun en niche i USA, og de 7442 biler svarer til kun en procent af det samlede bilsalg i USA i juli måned.

Mange prisnedsættelser

GM's forsøg med en prisreduktion står ikke alene. Tidligere i år sænkede Ford prisen på deres elektriske Focus-model med 4000 dollar, og Nissan har sænket prisen på Leaf med 6400 dollar.

At det går skidt for salget af Volt vidner GM's samlede salgstal da også om. For to år siden forudsagde GM, at man ville bygge 60.000 Volts i 2012. Men GM solgte kun 23.461 Volt sidste år. I år til dato har GM solgt 11642 Volt – hvilket er 9,2 procent flere end på samme tidspunkt sidste år – men altså fortsat langt fra det oprindelige mål.

Nu skifter Tesla batteri

Henrik Dam: Fossilfri transport i 2050 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

EnergiWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs