Elbil-forsinkelse hindrer ikke grøn omstilling
Det er ingen katastrofe, at elbilerne lader vente på sig.
Danmark kan godt fortsætte udbygningen med vindmøller, uden at det for alvor gør ondt, at der mangler batterier, som kan lagre energien.
Til gengæld er elbiler er en god idé af andre grunde, end at de kan lagre overskydende vindmøllestrøm.
De er mere energieffektive end de benzin- og dieselslugende biler, der triller rundt overalt på vejene. At de kan lagre vindmøllestrøm er blot en bonus, og frem mod 2020 gør det ikke den store forskel, om vi har mange elbiler på vejene, lyder det fra Brian Vad Mathiesen, lektor ved institut for planlægning på Aalborg Universitet.
“Hvis man ser på, hvilken rolle elbilen spiller, vil jeg gerne vende den om. Man skal ikke købe elbiler, fordi man vil integrere vind. Det er den forkerte måde at betragte verden på.”
“Man skal fremme elbiler, fordi det er mere effektivt end alternativet.”
Revolution blev til evolution
Med Better Place’s konkurs for et par uger siden stod det for alvor klart, at elbilerne ikke har fået det gennembrud, de var blevet spået.
Dansk Energi har tidligere forventet, at elbiler ville udgøre 20 pct. af den danske bilflåde i 2020, og at der ville være omtrent 400.000 elbiler på vejene syv år ude i fremtiden. Det tør ingen spå i dag.
Elbil Alliancen: 20 pct. i 2020 var for optimistisk
“Elbiler bliver ikke en revolution, men en evolution,” sagde Lars Bording, administrerende direktør i elbilselskabet Clever, der ejes af flere danske energiselskaber, på Folkemødet på Bornholm.
Samme sted sagde Per Kofoed, vicepresident for smart grid i ABB Danmark, at elbiler er en vigtig brik i et energisystem med meget mere vedvarende energi.
“Det er absurd, at danskerne ikke kører elbil, når vi har politikere, der gerne vil have, at Danmark er fossilfrit i 2050. Med en elsektor, der skal omstilles til grøn energi som vindmøller og sol, har vi brug for elbiler til at stabilisere vores elnet, sagde Per Kofoed.
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch
Vil du prøve EnergiWatch gratis i 40 dage? Klik her
Forsinkelse ikke afgørende for grøn omstilling
Men det spiller ingen stor rolle, om elbilerne bliver lidt forsinkede, lyder det lektor Brian Vad Mathiesen. Selv med en dansk målsætning om 50 pct. vind fra el i 2020.
“Man kan sådan set godt klare 50 pct. vind fra el i 2020 uden vanvittig mange elbiler. I øjeblikket er der også masser af andre muligheder; f.eks. at sætte varmepumper ind i fjernvarmesystemet,” siger han.
Rival satser stort efter Better Place-konkurs
Samme melding kommer fra Energinet.dk.
“Elbiler er bestemt en stærk teknologi på længere sigt. Men det er ikke sikkert, at det får den store betydning på lang sigt, at den kommer et par år senere,” siger civilingeniør Anders Bavnhøj Hansen fra afdelingen for udvikling, forskning og miljø.
“Når det er sagt, så er vi orienteret om, at en række producenter kommer på banen med enten rene elbiler eller plugin-hybridbiler.”
De er på vej
På trods af Better Place’ konkurs ser lektor Brian Vad Mathiesen også flere tegn på, at elbilerne faktisk er på vej.
“Slå nu koldt vandt i blodet. Fordi der har været en business case, der ikke var den rigtige, er det ikke det samme som, at det er en katastrofe for elbiler. Der er jo masser af elbiler på vej. Der kører 60.000 Nissan Leaf rundt på vejene, det er en kæmpe salgssucces,” siger han.
“Det største problem er ikke, at der ikke findes elbiler. Men folk ved ikke, hvilken størrelse det er, og der er mange myter. Vi er nødt til at have flere elbiler ud at køre. Folk skal kunne se, at de kan komme fra a til b, uden at det skaber problemer i hverdagen med børn, arbejde og indkøb.“
Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch