Velux kan ikke leve op til egne CO2-mål

Enorme investeringer i nye vindueskoncepter koster i CO2-regnskabet hos den ellers grønne vinduesproducent.

Selv om energieffektivitet er et nøgleord for ovenlysproducenten Velux, kan virksomheden ikke leve op til sine egne energi-målsætninger.

Det viser Velux Gruppens CSR-rapport for 2012. Her fremgår det, at koncernens mål om at reducere CO2-udledningen med 20 pct. i 2012 ikke er nået.

Velux har kun formået at reducere med 13 pct. i forhold til basisåret 2007. Forklaringen er ifølge selskabet selv massive investeringer i nye produkter, frem for i CO2-reducerende tiltag.

Velux: Nye erhvervsprojekter skal tredobles i 2013 

De store investeringer i nye energieffektive produkter har betydet, at en stor del af virksomhedens investeringer i egne CO2-reducerende tiltag er blevet forsinket, skriver selskabet.

I en meddelelse til rapporten udtaler administrerende direktør Jørgen Tang-Jensen (billedet), at verdens udfordringer med global opvarmning også er udfordring for en "mønstervirksomhed" som Velux.

Alligevel siger han samtidig, at "i et vanskeligt marked er det nødvendigt at prioritere det, der er værdiskabende for forretningen her og nu og udskyde det, der kan vente."

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 30 dage? Klik her

Fastholder mål

Selv om Velux Gruppen ikke har levet op til 2012-målet, fastholder koncernen sine langsigtede mål.

”På trods af at vi har udskudt investeringerne, holder vi fast i vores ambitiøse 2020 målsætning om at halvere CO2 udledningen i forhold til basisåret. Det nye produktionsapparat, vi har investeret i, er mere miljøvenligt, så alene af den grund er der gode tegn på, at vi kan nedbringe vores CO2-udledning,” udtaler koncerndirektør David P. Meyer, der samtidig understreger, at Velux genoptager investeringerne i CO2-reducerende tiltag senere.

"Så vi er overbeviste om, at vi vil nå målet," udtaler han.

Siden 2009, hvor virksomhedens klimastrategi blev iværksat, har VELUX Gruppen investeret 12 millioner euro i CO2 reduktion.

Cleantech-investeringer kræver tålmodighed 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu


Læs også