FDM: Forudsigelig nedtur for Better Place

Renault-Nissan har valgt at parkere udviklingen af Better Place-konceptet med udskiftelige batterier. Ærgerligt og forudseligt, siger FDM, som forklarer kursændringen med et skævt valg af bil.
Foto: Better Place
Foto: Better Place

Det var en fejl, at Better Place og Renault-Nissan valgte at satse på modellen Fluence Z.E. som den bil, der skulle kickstarte elbileventyret på de danske veje.

Det siger afdelingschef i FDM (Forenede Danske Motorejere, red.) Torben Lund Kudsk efter, at EnergiWatch i går kunne fortælle, at Renault-topchef Carlos Ghosn har besluttet at sætte produktionen af elbiler med udskifteligt batteri på standby for i stedet at fokusere på hurtigere opladning.

”Valget af bilmodel har været uheldigt og i bagklogskabens ulidelige klarsyn tror vi, at det er skæbnesvangert,” siger Torben Lund Kudsk til EnergiWatch.

Afdelingschefen kalder samtidig udmeldingen fra Carlos Ghosn ”forudsigelig”.

Renault-chef svækker Better Place-model 

Mislykket prøveballon

På knapt halvandet år er det kun lykkedes Better Place at sælge omkring 250 eksemplarer af Fluence Z.E.-modellen. Det er der flere grunde til, men en central forklaring er, at bilen er målrettet Asien og Mellemøsten..

”Bilen har aldrig været tiltænkt det europæiske marked,” siger Torben Lund Kudsk.

Han kalder det en strategisk fejl at vælge en bil, som ikke er skræddersyet til det danske marked, når nu Renault Fluence Z.E. skulle fungere som en slags prøveballon for konceptet med elbiler baseret på batteriskifte.

”Hvem der står med fejlen er svært at vurdere, men man kan sige, at set bagefter er det ærgerligt, at de er startet med den. Tanken og idéen er dybest set god nok,” siger Kudsk.

Klik her og tilmeld dig to gratis daglige nyhedsbreve fra EnergiWatch

Vil du prøve EnergiWatch gratis i 30 dage? Klik her

Better Place er det eneste selskab, der satser på at drive batteriskiftestationer. Hvis den teknologi var blevet markedsdominerende, havde Better Place haft en fordel ved at være tidligt ud af starthullerne. I stedet har konkurrenterne valgt at satse på øget batterikapacitet og hurtigere opladning.

”Det er op ad bakke, når de andre vælger hurtigladninger,” siger Torben Lund Kudsk.

Kun syv danskere har fået elbil i år 

På verdensplan anslår Renault, at der er solgt omkring 2000 Fluence Z.E., hvoraf omkring 250 er solgt i Danmark.

Det er langt under salget af andre elbiler som Nissan Leaf og Renault Kangoo Z.E, som har solgt henholdsvis omkring 50.000 og 9000 eksemplarer globalt.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

Foto: Brian Karmark

Bladt afskediger topchef

For abonnenter