Tæt på halvdelen af sidste års ordrer kan sejle på alternative brændstoffer

I 2023 blev der bestilt 539 nybygninger, der kan sejle på alternative brændstoffer, vurderer Clarksons i ny rapport.
Her ser et af X-Press Feeders nye skibe, der kan sejle på methanol. I 2023 blev der i alt bestilt 123 skibe, som skal sejle på brændstoffet. | Foto: X-Press Feeders/Reuters/Ritzau Scanpix
Her ser et af X-Press Feeders nye skibe, der kan sejle på methanol. I 2023 blev der i alt bestilt 123 skibe, som skal sejle på brændstoffet. | Foto: X-Press Feeders/Reuters/Ritzau Scanpix

2023 blev for alvor startskuddet for den grønne omstilling af skibsfarten, hvor nye regler trådte i kraft, og IMO indgik en aftale om en netto-nul-forpligtelse.

Og det kan også ses i værfternes ordrebøger, at mange shippingvirksomheder har sat fut under den grønne flådefornyelse. 

I 2023 blev der bestilt 539 nybygninger, der kan sejle på alternative brændstoffer. Det svarer til 45 pct. af alle ordrer målt i tonnage, skriver analyse- og mæglerhuset Clarksons i en ny rapport. 

Her har Clarksons kortlagt udviklingen af den globale flådes brug af alternative brændstoffer og investeringer i energibesparende teknologier. 

”Selvom vi stadig kun er i begyndelsen af en vital og hidtil uset investeringsprogram for flådefornyelse, er der blevet taget hul med 49 pct. af den nuværende tonnage i ordrebogen, der nu er drevet af alternative brændstoffer,” siger Steve Gordon, global chef for Clarksons. 

I rapporten skriver Clarksons, at den største andel af ordrer på alternative brændstoffer i 2023 var på LNG-skibe med dual fuel-motorer - her blev der bestilt 220 ordrer. Resten af bestillingerne udgøres af 125 ordrer på methanol dual fuel-skibe, 55 ordrer med LPG som brændstof og 4 med ammoniak. 

Udnyttelsen har også varieret på tværs af shippingsegmenter, hvor 83 pct. af nybygningskapaciteten fra 2023 for containerskibe kommer til at kunne sejle på alternative brændsler, mens det drejer sig om 79 pct. af nye bilskibe. 

Til sammenligning var 31 pct. af den bestilte nybygningstonnage i 2021 skibe, der kunne sejle på alternative brændstoffer - i 2026 udgjorde andelen 8 pct.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie ShippingWatch)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også