Grøn omstilling gør ondt på gamle bilproducenter

Salget af bilmærker som Ford, Citroën og Renault er gået tilbage i Danmark, mens Tesla brager frem.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

På bare 10 år er der sket en større forskydning på det danske marked for nye biler.

Mærker som Ford, Citroën og Renault står ikke længere så stærkt, som de har gjort. De har i stedet måttet se mærker som Tesla og Hyundai tage markedsandele.

Det viser en gennemgang af indregistreringstal fra De Danske Bilimportører, som Børsen har foretaget.

Den fortæller, at de 10 største bilmærker herhjemme for 10 år siden dengang sad på 71 procent af markedet. I dag er de samme producenters andel lige under 50 procent.

”Det er ekstraordinært, det der sker, og det er et billede på, at der er nogle, som bliver klemt i den elektriske omstilling,” siger Morten Hannesbo, der er tidligere landechef for Nissan i Danmark og har arbejdet i bilindustrien i 35 år, til Børsen.

Hos Ford er markedsandelen næsten halveret, og fra at være næststørst i Danmark, er det amerikanske bilmærke i 2023 nede på en niendeplads.

Landechef Frank Skjærbæk Pedersen er dog overbevist om, at Ford nok skal gøre comeback i takt med, at der kommer flere eldrevne modeller ud på det danske marked end den ene model, man har i kataloget i dag.

”Årsagen til, at det ikke bekymrer mig, er, at jeg ved, hvad der kommer af elbiler. Vi kommer igen til at have et bredt udvalg og masseproducere elbiler i en grad, som vi aldrig har gjort før,” siger han til Børsen.

Mens mærker med få elbiler i sortimentet har haft det svært på det seneste, er elbilproducenterne stormet frem.

Tesla havde i 2013 en markedsandel i Danmark tæt på nul, men er i år det mest solgte mærke med en markedsandel på 12,1 procent.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også