Den grønne omstilling af shippingbranchen vil koste 40.000 mia. kr.
Regningen for den grønne omstilling af shippingindustrien bliver markant, vurderer UBS i en ny rapport. En regning, der i store dele vil blive sendt videre til forbrugerne, der dog kun vil opleve små prisstigninger på varerne for den grønne omstilling.
Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.
UBS forventer, at fragtraterne kan stige med op mod 50 pct., hvis der skal bruges grønne brændstoffer fremfor de olietyper der bliver anvendt i dag. Forbrugerne vil dog opleve mindre udsving, end det man har set de seneste år.
I rapporten fremhæves DSV og Mærsk som nogle af de selskaber, der kan vinde markedsandele i forbindelse med den grønne omstilling. Ifølge USB skyldes det, at de har været tidligt med på bølgen.
”Det er vigtigt at komme i gang med den grønne omstilling hurtigt og i dette årti, blandt andet fordi det tager lang tid for branchen at udskifte hele flåden til at kunne sejle på grønne brændstoffer,” skriver rederiets presseafdeling til Jyllands-Posten Erhverv.
De danske skibsejere stod for 10 pct. af den samlede verdenshandel i 2022. Hvis regningen for den grønne omstilling fordeles ud fra andelen af verdenshandel, vil den danske regning stige til 30 mia. dollar årligt, hvilket svarer til Mærsks samlede driftsresultat for 2022.