Den grønne omstilling af shippingbranchen vil koste 40.000 mia. kr.

En regning, der i store dele vil blive sendt videre til forbrugerne, der dog kun vil opleve små prisstigninger på varerne for den grønne omstilling.
Foto: Pr / Cma Cgm
Foto: Pr / Cma Cgm
AF MARKETWIRE

Regningen for den grønne omstilling af shippingindustrien bliver markant, vurderer UBS i en ny rapport. En regning, der i store dele vil blive sendt videre til forbrugerne, der dog kun vil opleve små prisstigninger på varerne for den grønne omstilling.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

UBS forventer, at fragtraterne kan stige med op mod 50 pct., hvis der skal bruges grønne brændstoffer fremfor de olietyper der bliver anvendt i dag. Forbrugerne vil dog opleve mindre udsving, end det man har set de seneste år.

I rapporten fremhæves DSV og Mærsk som nogle af de selskaber, der kan vinde markedsandele i forbindelse med den grønne omstilling. Ifølge USB skyldes det, at de har været tidligt med på bølgen.

”Det er vigtigt at komme i gang med den grønne omstilling hurtigt og i dette årti, blandt andet fordi det tager lang tid for branchen at udskifte hele flåden til at kunne sejle på grønne brændstoffer,” skriver rederiets presseafdeling til Jyllands-Posten Erhverv.

De danske skibsejere stod for 10 pct. af den samlede verdenshandel i 2022. Hvis regningen for den grønne omstilling fordeles ud fra andelen af verdenshandel, vil den danske regning stige til 30 mia. dollar årligt, hvilket svarer til Mærsks samlede driftsresultat for 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også