Krigen i Ukraine rammer elbilproducenterne på både godt og ondt

Krigen i Ukraine har sendt priserne på nikkel, litium og kobolt, som er nøgleråmaterialer i batterifremstilling, i vejret.
Foto: Valdemar Ren
Foto: Valdemar Ren
AF MARKETWIRE

Bilindustriens milliardsatsning på elektriske køretøjer er bygget på en enkel forudsætning: at batterier ville blive ved med at blive billigere. Nu truer Ruslands invasion as Ukraine med at standse skredet.

Det skriver Financial Times.

Krigen i Ukraine har sendt priserne på nikkel, litium og kobolt, som er nøgleråmaterialer i batterifremstilling, i vejret. For et år siden var prisen for mængden af de tre metaller, der kræves i en stor familiebil, 1395 dollar. I starten af marts lød prisen på samme mængde, ifølge batterikoncernen Farasis Energy, på 7400 dollar.

"I øjeblikket er råvarepriserne en byrde for vores mål om at reducere batteriomkostningerne, siger Audis finansdirektør, Jürgen Rittersberger. Omkostningerne til råvarer, der bliver brugt i forbrændingsbiler, er dog også steget. Det ventes derfor at omkostningerne til begge slags biler vil stige," skriver Financial Times.

Ifølge avisen kommer udsigten til prisstigninger på elbiler i takt med en større efterspørgsel på batteridrevne biler, der er kommet efter stigningen i oliepriserne. Tal fra Bernstein viser, at mere end 1,1 mio. batteridrevne biler blev solgt i årets første to måneder. Det er en stigning på næsten 90 pct. i forhold til sidste år, skriver avisen.

 

Over 140.000 grønne biler kører på de danske veje

Grønt skifte åbner for rekordsalg: Elbiler dominerer listen over de hurtigst handlede brugte biler

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Photo: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også