ATP har flere gange afvist at investere i ladestanderprojekter: En række faktorer har talt imod

Pensionsselskabet ATP er gentagne gange blevet præsenteret for projekter med elladestandere, men flere forhold har afholdt selskabet fra at placere penge i netop dén type investeringer. Projekterne har blandt andet været for ukonkrete, lyder det.
Foto: PR / ATP
Foto: PR / ATP

Ladenetværket til grønne biler bliver for tiden udbygget i stor stil, og udviklingen skal fortsætte i den retning de kommende år, for at infrastrukturen kan følge med den voksende efterspørgsel.

Men selvom netop investeringer i infrastruktur er et område, som pensionsselskaber investerer store summer i, skal man kigge længe for at finde pensionspenge, som er placeret i ladestanderinvesteringer.

PFA og Danica Pension har således ikke investeret i nogen ladestanderprojekter, mens Velliv har testet vandene via en mindre investering i en infrastrukturfond.

Hos landets største pensionsselskab, ATP, har man imidlertid direkte afvist at investere i ladestanderprojekter gentagne gange, når man har fået dem præsenteret.

Det fortæller Sabine Calmer Braad, der er vicechef i ATP's afdeling for direkte, unoterede investeringer og alternative investeringer, til MobilityWatch.

Hun har ikke et konkret tal på, hvor mange projekter med elladestandere, ATP er blevet præsenteret for, men vurderer, at det ligger mellem 5-10.

"Projekterne har ikke været så konkrete som nogle af de andre grønne investeringsmuligheder, vi er endt med at komme penge i," siger Sabine Calber Braad, der peger på flere forhold, som har fået ATP til at afholde sig fra at investere.

For det første er der et tidsmæssigt perspektiv, mener hun.

"Det (ladestandere red.) er lidt en varm kartoffel i øjeblikket, og det er også lidt hønen og ægget: For at få flere elbiler på vejene skal der være ladestandere, men for at have ladestandere skal der være elbiler til dem," siger vicechefen.

Usikkert forbrugsmønster

Selvom interessen for elbiler og ladestandere ikke synes at have været større, er der endnu ikke nok bevis for, at investeringer i sidstnævnte vil kunne give et ordentligt afkast, mener Sabine Calmer Braad.

Hun peger på, at man stadig er meget tidligt på tidslinjen for den grønne omstilling.

"Investeringer i det her er stadig på et tidligt stadie, og i starten vil udnyttelsesgraden være ret lav. Det er ikke så problematisk, hvis du har en idé om, at der kommer kunder på et tidspunkt, men lige præcis med ladestandere er det lidt usikkert, hvordan forbrugsmønsteret bliver: Vil de (forbrugerne, red.) lade op derhjemme, gør de det, når de er på arbejde? Der har de ting, vi er blevet præsenteret for, ikke været super konkrete," fortæller hun.

Særligt når der skal redegøres for efterspørgslen efter ladestandere, har der ikke været tilstrækkeligt håndfaste argumenter for en investering, påpeger ATP-vicechefen.

"Det med at have bil i dag er i sig selv lidt under disruption. I byerne ser vi eksempelvis delebiler, så der er så mange vinkler i det, der gør, at det ændrer karakter."

Kompleksitet

Noget af det, der har afholdt PFA og Danica Pension fra at investere i ladestanderprojekter, har været størrelsen på projekterne, da der ofte ikke er tale om voldsomt store investeringer.

Det er som sådan ikke noget, som ATP ser som en barriere, fortæller Sabine Calmer Braad. Hun påpeger dog samtidig, at der skal være "en vis skala i det", før det er interessant for pensionsselskabet. Derfor skal de også ses i lyset af, hvordan ekspansionsmulighederne vil være til andre lande, og her ser man hos ATP en mulig barriere.

"I Danmark har vi et rigtig fint grid, som selvfølgelig skal bygges ud. Men kapaciteten i vores netværk er nok større, end du ser i andre europæiske lande. Når projekter går på tværs af landegrænser, er der også noget kompleksitet, blandt andet på grund af forskellig regulering og incitamentsstrukturer," siger Sabine Calmer Braad.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie MobilityWatch)

Pensionskæmpe kalder investeringer i ladeinfrastruktur "spændende" – men ser flere udfordringer

Elnetselskaber sætter stopklods for hurtig udrulning af ladestandere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også