Debat: Hvad er perspektivet i Skive?

Ikke alt bliver til guld i Skive, lyder det fra Jørgen Henningsen i dette debatindlæg, hvor han anfægter potentialet i metanolproduktionen på basis af grøn brint, da prisen per sparet ton CO2 bliver høj.
Foto: Greenlab Skive/PR
Foto: Greenlab Skive/PR
AF JØRGEN HENNINGSEN, Bl.a. fhv. direktør i EU-Kommissionen og nuværende seniorrådgiver hos Concito

Skive er èn af de klimaaktiviteter, vi kan være stolte af her i landet. De har været langt fremme i skoene i umindelige tider.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at alt, hvad de gør, fortjener samme ros. 18. maj er Christopher Sørensen, adm. direktør for Greenlab Skive, ude med en klumme i EnergiWatch omkring byens nyeste tiltag: en metanolproduktion (10 millioner liter om året) på basis af grøn brint (fra grøn el) og grøn CO2. Det lyder som noget, der flugter fint med både regeringens og EU-Kommissionens planer om brint og PTX.

Klummen er fuld af lovprisninger, men når det kommer til at vurdere projektet som sådan, lades læseren i stikken. Det er forhåbentlig legitimt at stille to spørgsmål:

Hvad er perspektivet i projektet, sådan mere konkret?

Hvad kan projektet lære os, som vi ikke ved i forvejen eller som lidt simple beregninger “på bagsiden af en konvolut” kan belyse.

Man må formode, at perspektivet er knyttet til aftalen om at sælge metanol som “grøn” iblanding i benzin. Er det et perspektiv, der er værd at forfølge, f.eks. i de næste 10 år?

Det burde ikke være så svært at besvare, i hvert fald kvalitativt. Bl.a. fordi processerne i projektet er velkendte gennem årtier. Det er usandsynligt, at projektet vil levere ægte ny viden.

For at producere èt kg metanol kræves ca 200 gram brint, hvis man baserer sig på en ideal kemi. I virkeligheden er tallet højere, men det lader vi komme projektet til gode. Og lad os også se bort fra kapitalomkostninger og udgifter til grøn CO2.

Alene udgiften til brint (i dagens og morgendagens europæiske marked næppe under 30 kr. per kilo) betyder en brintudgift på 6 kr. (+ et eller andet mere) per kilo metanol. Nu skal der (mindst) 2 kilo metanol til at erstatte 1 kg (ca. 1,4 liter) benzin, så de ca 5 kr. for den erstattede benzin koster 12 kr!!! 

Dvs. 7 kr. for at undgå knap 3 kg CO2 eller en “avoidance cost” på omkring 2.500 kr. pr ton!!!

Lad mig understrege, at disse 2.500 kr. helt ser bort fra kapitalomkostningerne, som for Skiveanlægget ville bringe os op i “avoidance cost”, som jeg afstår fra at regne på. Men det er et tal betydeligt under, hvad selv et storskalaanlæg vil kunne levere.

Pengene synes at hænge løst i disse tider. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men det bør ikke få erhvervslivet til at samle guldet op på gaden, hvis ikke der er et rimeligt perspektiv.

Jeg har svært ved at se det.

Klumme: Danmark står med nøglen til et europæisk brinteventyr

Reintegrate skal levere e-metanol til Serenergy 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også