Prishop i industrimetaller kan få Nissan til at prioritere elbiler

Industrimetaller som rhodium og palladium er nødvendige i produktionen af benzinbiler og hybrider, mens prisen på rhodium nu er 38 gange højere end for fem år siden.
Foto: NISSAN/VIA REUTERS / X80001
Foto: NISSAN/VIA REUTERS / X80001
AF RITZAU FINANS

Den japanske bilproducent Nissan kan blive udfordret af den stigende pris i industrimetaller, og det kan få selskabet til i højere grad at prioritere produktionen af elbiler.

Det skriver Financial Times.

Industrimetaller som rhodium og palladium er nødvendige i produktionen af benzinbiler og hybrider. Prisen på rhodium er nu 38 gange højere end for fem år siden.

Stigningen i prisen på industrimetaller ventes derfor at koste den globale bilindustri 48 mia. dollar i år ifølge estimater fra Citigroup. I 2019 lå tallet på 18 mia. dollar.

Bilindustrien har i forvejen været hårdt ramt af coronakrisen og manglen på halvledere til bilproduktionen.

"Den tredje risiko, der vokser, er råvarer, især industrimetaller," siger Ashwani Gupta, der er driftschef hos Nissan, ifølge Financial Times.

"Hvordan vi takler det, vil være essentielt," siger han.

De seneste tre kvartaler har selskabet haft tab, nedskæringer og lukninger af fabrikker.

Prisstigningen på industrimetaller kan få selskabet til i højere grad at prioritere elbilsproduktionen, da elbiler ikke indeholder rhodium eller palladium.

Selskabet har i forvejen en ambition om udelukkende at sælge el- eller hybridbiler i Japan, USA og Kina i løbet af starten af 2030'erne.

"Jeg tror, at stigningen i industrimetaller også er en mulighed for os til at tage et større skridt væk fra forbrændingsmotorer til elektricitetsdrevne biler," siger Ashwani Gupta til Financial Times.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også