EnergiWatch

Brændstofgigant: Dansk vej til CO2-reduktion er et modigt sats

Efterhånden som de danske klimaplaner falder på plads, ser det ud som om, at Danmark satser tungt på at fremtidige teknologier skal løse udfordringen med at nå 70 pct.-målet. Det siger finske Neste, der vil ind på det danske marked med en her og nu-løsning til transporten.

Nestes hovedkontor i Espoo, Finland. Raffinaderigiganten vil gerne ind på det danske marked, men de politiske signaler er ikke just en åben omfavnelse. | Foto: PR / Neste

Da den finske raffinaderigigant Neste læste om den danske klimalov med en ambition om 70 pct. reduktion i 2030, blev det set som et røgsignal, der varslede om en omkalfatring af det danske brændstofmarked.

Neste er i dag verdens største producent af avancerede biobrændstoffer, Men hidtil har de danske rammevilkår med et iblandingskrav, hvor der ikke skeles til CO2-fortrængning, gjort det danske marked irelevant for finnerne.

Neste laver i dag primært biodiesel fra slagteriaffald og brugt madlavningsolie, hvilket har en bogført CO2-fortrængning på omkring 90 pct., hvilket er omkring det dobbelte af det hyppigst anvendte biobrændstof i Danmark, som er biodiesel lavet på raps.

"Det gør naturligvis Danmark til et meget spændende udviklingsmarked for os, eftersom vi kan tilbyde en hurtig og effektiv løsning til at reducere udledningen," siger direktør for vedvarende vejtransport i Neste, Carl Nyberg.

Men hvor klimaloven blev tolket som en åben invitation til Nestes avancerede biobrændstoffer, har finnerne måtte sande, at der i første omgang ikke er blevet vist den store Neste-kærlighed fra de danske politikere.

Modige løsninger

Neste kalder de nuværende klimaforhandlinger på transportområdet for "interessante". Finnerne påpeger, at avancerede biobrændstoffer er en CO2-reducerende løsning, der uden ændringer i infrastruktur og bilflåde kan implementeres med det samme.

Men i første omgang fik iblandingskravet for avancerede biobrændstoffer kniven i 2021, hvor det nedsættes fra 0,75 pct. til 0,3 pct. Dog pågår forhandlinger om et langvarigt CO2-fortrængningskrav for transporten frem mod 2030.

Fortrængningskravet er en god idé, påpeger Neste.

"Det eneste, der giver mening, er at give markedsaktørerne den valgfrihed, som et fortrængningskrav giver. Det sikrer, at den billigste og mest effektive løsning vælges," siger Carl Nyberg, der selvsagt er overbevist om, at Neste sidder med netop den løsning.

Men det er også her, at den danske strategi ifølge Neste bliver interessant. På et af finnernes kernemarked, Sverige, er der sat et CO2-fortrængningskrav på 66 pct. for diesel og 28 pct. for benzin for 2030. I 2020 er fortrængningskravet i Sverige 21 pct. for diesel og 4,2 pct. for benzin.

Den danske regering har spillet ud med et fortrængningskrav på 6 pct. i 2030, der fases ind fra 2022.

"Det er interessant at se, hvordan Danmark har en målsætning om 70 pct. reduktion i 2030, hvor man så samtidig ser regeringen foreslå et CO2-fortrængningskrav på blot 6 pct. i 2030. I EU-regi er det jo meget lidt," siger Carl Nyberg.

Nestes raffinaderi i Rotterdam, Holland, hvor der produceres biodiesel. | Foto: PR / Neste
Nestes raffinaderi i Rotterdam, Holland, hvor der produceres biodiesel. | Foto: PR / Neste

Samtidig har der i Danmark været meget fokus på eksempelvis PtX, hvilket er symptomatisk for den danske tilgang, siger Neste-direktøren.

"På markedet er der en opfattelse af, at Danmark satser meget tungt på, at fremtidige teknologier kommer og løser problemet. Det vil givet også være tilfældet i en vis grad; vi investerer også stort i PtX, alger som brændstof og så videre, for det er vigtigt for at fremtidssikre vores virksomhed," siger Carl Nyberg.

"Men at satse på, at teknologierne vil være til rådighed og være det i et tilstrækkeligt stort omfang til, at man kan nå 2030-målsætningen i Danmark, må defineres som et modigt sats."

Dyrt med den forkerte optik

Kritikere af avancerede biobrændstoffer fremhæver som oftest to elementer; pris og tilgængelighed.

Carl Nyberg forfægter dog, at der ikke skulle være nok biobrændstof.

"I dag producerer vi 3 mio. ton om året, hvilket svarer til at reducere CO2-udledningen med 9,6 mio. ton eller fjerne 3,5 mio. fossile biler fra vejene," konstaterer direktøren og påpeger at der ifølge selskabets egne prognoser ingen flaskehalse er i udsigt.

I Danmark er der i dag 2,7 mio. biler på vejene. Spørgsmålet om pris er til gengæld svært at komme udenom, omend den afhænger af råstoffet. Ifølge listepriser fra diverse danske brændstofleverandører kan HVO100, der er et truckbrændstof af ren biodiesel, være op til tre gange så dyrt literen i forhold til alm. blyfri 95 diesel.

Et andet argument mod avancerede biobrændstoffer er, at det vil gøre brændstof dyrere, hvilket kan få danskerne til at køre færre kilometer. Hvorved skatteindtægterne vil skrumpe. Carl Nyberg anerkender da også argumentet om, at avancerede biobrændstoffer kan være en dyr løsning for statskassen og forbrugerne.

"Det er et validt argument. Men det kommer også fra en optik med en fejlslutning. For du kan ikke sammenligne literprisen på diesel med biodiesel. Hvis de kostede det samme, ville alle jo vælge biodiesel. I stedet er du nødt til at sammenligne med alternativer til at dekarbonisere transporten," siger Carl Nyberg:

"Sammenligningsgrundlaget bør være andre lavemissionsløsninger til vejtransporten eller prisen for at opnå reduktionen i andre sektorer. Den absolutte literpris i forhold til konventionel diesel er i den optik fuldstændig irrelevant. Hvis Danmark skal nå en 70 pct. reduktion, skal hele paletten af løsninger i spil: I skal naturligvis også elektrificere dele af transporten, men det er ikke en løsning lige nu for dem, der allerede har en fossil bil, eller på de dele af transporten, som er svær at elektrificere som eksempelvis den tunge transport."

Klimaforhandlingerne på transportområdet er i denne uge blevet genoptaget efter en pause under efterårsferien.

Rapsgigant ser ind i gyldne fremtidsudsigter

Aftale om biobrændstof holder døren vidt åben for køb af russiske oliekvoter 

Mere fra EnergiWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs