EnergiWatch

Green Mobility tildeles observationsstatus for negativ egenkapital

"Hvis det lykkes at gennemføre kapitalplanerne, fjerner vi observationsstatus igen," lyder det fra overvågningschef hos Nasdaq.

Foto: Mads Frost/JPA

Den københavnske fondsbørs har tildelt delebilstjenesten Green Mobility observationsstatus, da onsdagens kvartalsregnskab fra selskabet viste en negativ egenkapital ved udgangen af tredje kvartal.

Det fremgår af en opdatering fra Nasdaq Copenhagen.

"Green Mobility er tildelt observationsstatus, idet selskabets kvartalsårsrapport viser negativ egenkapital og beskriver en væsentlig usikkerhed om koncernens evne til at fortsætte som going concern," lyder det.

Green Mobility er på nuværende tidspunkt noteret på minibørsen, First North, men i sidste uge annoncerede selskabet, at det har planer om at rykke videre til hovedbørsen i København.

"Det er ikke mere dramatisk, end at vi flager, at investorerne skal være opmærksomme på den her situation," siger Jakob Kaule, der er overvågningschef hos Nasdaq, til Ritzau Finans.

"Hvis det lykkes at gennemføre kapitalplanerne, fjerner vi observationsstatus igen, fortsætter han.

Selskabet offentliggjorde onsdag sit regnskab for tredje kvartal, der viste en negativ egenkapital på 3,04 mio. kr. ved udgangen af perioden.

Green Mobility sluttede kvartalet med et underskud på 11,5 mio. kr. før skat mod et underskud på 10,9 mio. kr. i samme kvartal sidste år.

"Det negative resultat (resultat før skat, red.) skyldes primært driftsomkostninger i Aarhus, Malmø og Gøteborg og lanceringsomkostninger i Belgien," fremgår det af regnskabet.

Til gengæld steg omsætningen i perioden med 28 pct. til 10,6 mio. kr., der er det højeste niveau hidtil for selskabet.

Det er blandt andet en ny pakkeløsning, hvor kunden kan have bilen i op til syv dage, der har bidraget positivt. Men også covid-19-udbruddet, skriver selskabet.

I regnskabet skriver Green Mobility også under et afsnit om "going concern", at da selskabet er i en vækstfase, forventes det, at realiserede tab og budgetterede tab vil fortsætte i en periode fremover.

"Ledelsen arbejder med specifikke planer for at opnå tilstrækkelig finansiering af selskabets vækst og drift - inklusive gennemførelsen af en kapitalforøgelse, der skal hjælpe med at sikre, at selskabet er i stand til at realisere planerne for det kommende finansår."

"Baseret på det anser ledelsen selskabets kontantbeholdning, hvis de planlagte initiativer for at tilføre kapital implementeres, for at være tilstrækkelig for at sikre selskabets fremtidige drift i mindst et år frem," fremgår det af regnskabet.

Green Mobility oplyser også, at selskabets bank har garanteret kreditfaciliteter på op til 15 mio. kr. til driften, indtil kapitalforhøjelsen er gennemført.

Selskabet fortalte i sidste uge, at det forventer at have første handelsdag på hovedmarkedet ved udgangen af 2020.

Skiftet skal gøre det muligt for delebilstjenesten at tiltrække internationale investorer og flere større danske investorer.

Selskabet har planer om at rejse 50-100 mio. kr. i kapital gennem en såkaldt private placement uafhængigt af skiftet til hovedbørsen kombineret med en lånefacilitet på 75 mio. kr.

Nyt underskud sender Green Mobilitys egenkapital i rød

Greenmobility vil skifte First North ud med hovedmarkedet

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere