Novozymes-chef: Vi skal være bedre forbundet med kunderne

Drivkraften bag Novozymes' ændringer i organisationen er et ønske om at komme tættere på kunderne og styrke enzymkoncernens evne til at aflæse og efterkomme samfundets behov, fortæller topchef Ester Baiget.
Foto: NOVOZYMES
Foto: NOVOZYMES
AF RITZAU FINANS

To nye divisioner, der er målrettet kunder forskellige steder i værdikæden, skal gøre Novozymes bedre i stand til at opfylde kundernes behov.

Sådan lyder fra Ester Baiget, der startede som administrerende direktør hos den danske enzymkoncern i februar, efter at Novozymes tirsdag morgen annoncerede en ændring af organisationen.

"Hele drivkraften bag er at være bedre forbundet til vores kunder, at være bedre i stand til at aflæse og indfange samfundets behov og for bedre at kunne forbinde de behov til Novozymes' maskine."

"Og at kunne oversætte de behov hurtigere, bedre og mere effektivt til løsninger for at drive toplinjevæksten. Vi tror stærkt på, at denne organisation gør os i stand til at frigøre organisationens fulde potentiale og evner," siger hun til Ritzau Finans.

Enzymselskabet har besluttet, at det fremover vil have to divisioner, som kommer til at gå under navnet "Consumer Biosolutions" og "Agriculture & Industrial Biosolutions."

Hos Consumer Biosolutions fokuserer Novozymes på de industrier, der producerer produkter direkte til butikkerne som brød, vaskemiddel, rengøringsmidler og drikkevarer.

Agriculture & Industrial Biosolutions kommer til at dække over salget og udviklingen af den type produkter, som Novozymes leverer til industrier, hvor selskabets enzymer indgår i processerne.

Tidligere kørte Novozymes med tre overordnede divisioner, der var var opdelt som "Household Care", "Føde- og drikkevarer" og "Landbrug og Bioenergi".

Ifølge direktøren skal den nye struktur blandt andet være med til at reducere kompleksiteten og accelerere de kommercielle kompetencer hos Novozymes, der i højere grad end tidligere skal være et kunde- og markedsdrevet selskab.

Og potentielle omkostningsbesparelser har ikke været omdrejningspunktet.

"Formålet med designet af organisationen er ikke at reducere omkostningerne. Det er ikke den strategiske drivkraft eller rationalet bag ændringen. Det er at blive bedre og stærkere. Det er for at accelerere toplinjevæksten," siger Ester Baiget.

"Jeg siger ikke, at der ikke sker ændringer i organisationen, fordi vi tilpasser os på en anden måde. Ikke i forhold til antallet af ansatte, men på måden vi arbejder og organiserer os selv, svarer hun på spørgsmålet om, hvorvidt ændringerne kunne resultere i afskedigelser hos Novozymes."

Den danske koncern vil også fokusere på at gøre den geografiske struktur mere enkel, og planen er, at repræsentanter fra selskabets forskellige regioner i højere grad skal være en del af de vigtige beslutningsprocesser.

"Vi skaber og revitaliserer en stærkere rolle for de geografiske chefer og fastsætter en kanal for, hvor de skal sidde i fora, hvor beslutningerne bliver truffet på globalt plan," siger Ester Baiget.

Novozymes ændrer organisationen: Vil styrke kundefokus

Novozymes fastholder investeringsplaner trods coronakrise 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også