EnergiWatch

Clever fordobler atter omsætningen

Den danske ladeoperatør sigter mod et neutralt EBITDA i 2020, og regnskabet fra 2019 viser, at selskabet er godt på vej.

Foto: Pr Clever

15 mio. kr. i 2017. 33 mio. kr. i 2018. 66 mio. kr. i 2019.

Sådan lyder udviklingen i omsætningen hos Clever, der dermed holder ord i forhold til en lovet fordobling af omsætningen år efter år frem mod 2021.

Her vil det så ramme en kvart milliard.

"Så vi følger planen fuldstændig, og det er glædeligt, at vi kan vise det. Omsætningen fordobles, bruttofortjenesten vokser, EBITDA går fra minus 23 mio. kr. til minus 12 mio. kr., driftsresultatet forbedres, selvom vores aktivbase vokser med 100 mio. kr. Og på bunden er der også fremdrift," siger Casper Kirketerp-Møller, der er adm. direktør for Clever.

Der skal ikke herske tvivl om, at Clever fortsat har røde tal på bundlinjen. Her lyder årets resultat på minus 19,4 mio. kr. mod minus 21,1 mio. kr. året før. Driftsresultatet er blevet forbedret med ca. 3 mio. kr. til minus 27,6 mio. kr. Mens bruttoresultatet denne gang kan skrives med sorte tal i form af 9,7 mio. kr. mod et minus på 3,7 mio. kr. året før.

Og mens Clever først regner med at kunne finde den sorte tuschpen frem i 2022 i forhold til bundlinjen, så forventer direktøren, at det kan blive meget tidligere med EBITDA.

"I 2020 er det målet, at vi om ikke andet ligger på et neutralt EBITDA så i hvert fald tæt på," siger Casper Kirketerp-Møller.

Sorte tal gennem vækst

En af årsagerne til fremgangen er, at der er kommet flere elbiler på de danske veje, lyder det fra direktøren.

I 2019 blev der solgt omkring 5.500 elbiler, hvilket er fire gange så meget som i det foregående år.

"Vi har det rigtige fundament, og lige så snart bilerne begynder at komme i større stil, så vil man kunne se det i vores økonomi. Det er strategien at vækste og opnå sorte tal gennem vækst," siger Casper Kirketerp-Møller og fortsætter:

"Og så oplever vi, at vores partnere, bilmærkerne og leasingselskaberne, samt kunderne har tiltro til de løsninger, som vi leverer."

I løbet af 2019 har Clever udvidet deres samarbejdsaftaler med bilforhandlere og importører med blandt andre Semler Gruppen, Interdan-koncernen og Ejner Hessel.

"Vores partnerskaberne er supervigtige, men det starter med, at vi har udviklet de rigtige løsninger og har et stærkt ladenetværk," fortæller Casper Kirketerp-Møller.

Clevers partnerskaber med bilforhandlere har også skabt lidt opmærksomhed i 2020. Her anmeldte foreningen FDEL, Forenede danske elbilister, ladeoperatøren sammen med Skandinavisk Motor Co. til Konkurrencestyrelsen for at overtræde forbrugeraftalelovens regler om bindingsperioder og manglende oplysning om værdien af tillægsydelser i forbindelse med køb af elbil.

Sagen blev sidenhen overdraget til Forbrugerombudsmanden, der lagde den ned. Det samme gjorde sig gældende for en anden klage fra foreningen omkring for høje priser, hvor Konkurrencestyrelsen ikke mente, at resultatet ville kunne stå mål med de brugte ressourcer.

Forbrugerombudsmanden opgiver også sag mod Clever

Konkurrencestyrelsen opgiver sag mod Clever og resten af branchen

Clever kom før hønen og ægget

Ladeoperatøren er ejet af Seas-NVE, der sidder på 94,9 pct., og NRGI, som har de resterende 5,1 pct. af aktierne. De to ejere kunne i januar fortælle, at de havde skudt 100 mio. kr. i Clever. Penge der blandt andet skal bruges på at opføre 500 nye ladepunkter i Danmark, hvoraf 80 pct. skulle opføres i Københavns-området.

Her er de første 100 ladepunkter blevet sat op, mens de resterende 400 kommer i løbet af i år.

Det er en investering, som ifølge direktøren på en måde indkapsler historien om Clever de sidste par år meget godt. For det bliver investeret i fremtiden med langt lys på.

"De investeringer, vi tager nu, ser man først effekten af årene efter, og først i fuld effekt tre-fire år efter. Det også derfor, at vi siger, at afskrivningen er lineær, men væksten er ekspotentiel," siger Casper Kirketerp-Møller.

Med til historien om Clever hører også en diskussion om hønen eller ægget, hvilket kan oversættes til infrastruktur og elbiler. Og her er svaret klart fra ladeoperatørens side:

"Vi skal investere forud for markedet for elbiler. Så vi investere i fremtiden, og det er det, som vores regnskab afspejler. At vi er ambitiøse og langsigtede. Det er derfor, at vi kan fordoble omsætningen år efter år."

Taber på samarbejde

Foruden de mange ladepunkter i Danmark har Clever også indgået et samarbejde Eon omkring 48 lynladestationer i Danmark, Norge og Sverige.

Her det planen, at de 8, der skal opføres i Danmark, vil være færdige inden årets udgang, mens det samme gør sig gældende for halvdelen af de 20 i Sverige. I Norge skal der også bygges 20 stationer, men kun 4 bliver i 2020.

"Næste år laver vi Sverige færdig og størstedelen i Norge. Og så slutter vi lige af med et par stykker i 2022," siger direktøren.

Partnerskabet med Eon har i 2019 dog ikke været en hel gratis omgang. Således fremgår det af regnskabsposten indtægt af kapitalandele i associeret selskaber, at Clever har tabt 4,2 mio. kr. på samarbejdet.

Det skyldes kort og godt, at der ikke har været en indtægtskrone endnu, da systemerne først har skullet testes af og udvikles.

Corona koster

Selvom målet er et neutralt EBITDA i 2020, så kan coronapandemien godt risikere at spille ind på resultatet på to måder.

Her har nogle virksomheder udsat deres investeringer, mens rejserestriktionerne også har betydet, at mange danskere har valgt at blive hjemme i Danmark.

"De kører meget rundt i deres elbiler. Og det er rigtig godt, men det gør, at vi har øget omkostninger," siger Casper Kirketerp-Møller og tilføjer:

"Det er lidt ironisk, for vi vil rigtig gerne, at folk bruger friheden og deres elbiler. Men det er selvfølgelig ikke altid det, der er mest optimalt for økonomien isoleret set. Men sådan er det."

Seas-NVE skyder 100 millioner i Clever i vild udbygning

Clever: Vi investerer, hvad det kræver

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere