Danske virksomheder trækker elbilsvæksten ned

Det danske elbilsalg til virksomheder voksede kun halvt så meget som salget til privatpersoner i årets første fem måneder. Det viser en opgørelse fra konsulenthuset Kearney, som foreslår nye lån til virksomhederne. 
Foto: PR / Vattenfall
Foto: PR / Vattenfall

Borgerne i Danmark har i langt højere grad end virksomhederne taget opfordringerne om at købe en elbil til sig. Mens elbilsalget til private steg med 64 pct. i årets første fem måneder sammenlignet med i fjor, så lyder stigningen for erhvervslivet på 37 pct.

Det viser en opgørelse fra konsulentvirksomheden Kearney, der i en fælles meddelelse til EnergiWatch gør opmærksom på tendensen sammen med ladeoperatøren Clever.

For den nuværende situation efterlader et stort uudnyttet potentiale, mener Christoffer Husted Rasmussen, der er landechef hos Kearney.

"Hver eneste elbil, der kommer på vejen, er naturligvis vigtig – uanset om den er købt af en privatperson eller en virksomhed. Men når virksomhedssalget på den her måde halter bagefter salget til privatpersoner, så er det potentielt udfordrende for den grønne omstilling," siger han.

Han påpeger, at det både kan være et tegn på, at nogle virksomheder har svært ved at få en god business case ud af investeringen i elbiler, og at udviklingen desuden er udfordrende, fordi virksomhederne spiller en vigtig rolle i opbygningen af ladeinfrastrukturen.

"Rigtig mange danskere benytter primært bilen til at køre til og fra arbejde, men når virksomhederne ikke investerer i elbiler, investerer de heller ikke i ladestandere på arbejdspladsen. Og på den måde kan virksomhedernes manglende køb af elbiler smitte negativt af på privatforbrugernes interesse i at købe en elbil, fordi de ikke har mulighed for at lade bilen op på arbejdspladsen," siger han.

Virksomhedslån en mulighed

Landechefen mener derfor, at de danske politikere bør gøre det mere attraktivt for erhvervslivet at lægge penge i elbilerne.

"Elbiler bliver formentlig først konkurrencedygtige på pris om 5-10 år, så for virksomhederne handler det her om volumen og skala i investeringerne. Her kan fordelagtige virksomhedslån til elbiler gøre det nemmere for virksomhederne at foretage den grønne investering. På længere sigt bør man desuden stimulere virksomhedernes bidrag til en effektiv ladeinfrastruktur ved at etablere fradrag for opførsel af ladestandere hos virksomhederne," foreslår han.

Hele omstillingen af transportområdet skal forhandles på Christiansborg på den anden side af sommerferien som led i den danske klimalov.

Tal fra Det Internationale Energiagentur viser, at det samlede elbilsalg på de største europæiske markeder (Frankrig, Italien, Tyskland og Storbritannien) steg med 90 pct. i årets første fire måneder.

 

SF kræver udfasning af benzin- og dieselbiler fra 2022 

Nu bliver også lastbilerne elektriske - og det kan gå hurtigere, end du tror

Elbiler er gået fri af coronakrisen: "Det er bemærkelsesværdigt" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også