EnergiWatch

Ny dansk batteriteknologi styrer mod elbilmarkedet

Det danske forsknings- og udviklingsselskab Nerve Smart Systems vil med bl.a. energiselskabet OK som partner introducere sin batteriteknologi til opladning af elbiler med store, stationære batterier.

Foto: PR Nerve smart systems

En ny, patenteret batteriteknologi udviklet af det danske selskab Nerve Smart Systems med base i Roskilde kan om et lille års tid blive en del af det kommercielle marked for opladning af elbiler med bl.a. energiselskabet OK som partner

Under projektnavnet Topcharge vil ladestandere, som alle i dag henter strømmen direkte fra elnettet, i stedet få energien fra containerstore, stationære batterier, som placeres ved siden af standerne. Disse batterier vil være tilknyttet el-nettet, men de kan programmeres til at lade op, når strømmen er rigelig, billig og grøn.

Dermed bliver selve ladestanderne uafhængige af el-nettet og en elbil, der benytter sig af disse standere kan lagres med 100 procent grøn energi.

"Vi kan oplade batterilagret, når der er overproduktion af vindenergi i el-nettet og senere anvende den energi til at lade elbiler op, eller sende den tilbage på el-nettet, når der er en lavere produktion af grøn energi. På den måde kan vi facilitere en større anvendelsesgrad af grøn energi til både opladning af elbiler og i almindelige husholdninger," siger selskabets adm. direktør Jesper Boie Rasmussen.

Udviklingsprojektet

Udviklingsprojektet har fået støtte fra forskningsprogrammet EUDP og Innovationsfonden og gennemføres i et konsortium.

Udover virksomheden Nerve Smart Systems tæller konsortiet Danmarks Tekniske Universitet (DTU), analysevirksomheden Fremsyn og det andelsejede energiselskab OK, som tidligere i år lod forstå, at man udvikler på mulighederne som operatør af ladestandere til elkøretøjer i større skala.

Netop OK’s 670 tankstationer skal stå for demonstration af de batteridrevne ladestandere på både teknologisk og kommercielt niveau.

Prototypen af batteriet er udviklet med finansiering fra EU's største forsknings- og innovationsprogram Horizon2020 og ligeledes med kapital fra en privat investor. Det er den canadiskfødte økonom, forfatter og filantrop Ross Jackson, bosiddende i Danmark gennem mange år bl.a. kendt som medstifter af software-koncernen Simcorp tilbage i 70'erne og tidligere medejer af den økologiske fødevarekæde Urtekram.

Ross Jackson er tillige hovedaktionær og bestyrelsesformand i Nerve Smart Systems, der i sin tid blev etableret med henblik på at udvikle effektive og bæredygtige batterier i industrien.

Med Topcharge-projektet, som støttes af EUDP og Innovationsfonden, bliver selskabets udviklede batteriteknologi tilpasset, så den kan anvendes til opladning af elbiler i praksis.

Hurtigopladning

Og ifølge selskabet er potentialet for en løsning, der både kan stabilisere elnettet og hurtiglade elbiler med grøn energi enormt. Og nye og såkaldte smarte løsninger flugter samtidig med de mere generelle udfordringer med et voksende pres på elnettet og risko for overbelastning i takt med flere elbiler.

En af de største udfordringer er hurtigopladning er elbiler. En hurtigladning af en elbil kan trække, hvad der svarer til forbruget af omkring 20-25 parcelhuse.

Der findes allerede ladestandere som kan lynoplade, hvilket svarer til 350 kW. Men i dag kan de fleste personbilers batterier dog kun håndtere op til 50 kW. Når en elbil oplades skal ladestanderen matche spændingen løbende. Dette kræver effektelektronik, også kaldet omformere. Denne elektronik er den mest kostbare del af de ladestandere, der eksisterer i dag, påpeger Jesper Boie Rasmussen.

Overflødig elektronik

"Med vores teknologi bliver denne elektronik overflødig. Batteriet består af en række moduler med battericeller, hvor cellerne kan slås til og fra uafhængigt af hinanden. Cellerne bliver styret af en central controller, der tilpasser opladningen til bil-batteriets spænding i realtid. På den måde kan man undgå den dyre effektelektronik, der konverterer spændingen fra lynopladeren, og det er helt unikt," siger han.

Jesper Boie Rasmussen vurderer, at selskabet vil være i stand til at levere en ladestander der er mindst 30 pct. billigere end eksisterende løsninger og samtidig halvere energitabet som følge af effektelektronik.

For Nerve Smart Systems handler det nu om, hvordan selskabet klogest kan få sin teknologi ind på markedet med distribtutionskanaler og de rigtige samarbejdspartnere.

"Vi er ikke i tvivl om, at vores teknologi passer godt ind i en meget stor del af markedet, men vi skal også konkurrere med nogle meget store aktører," siger Jesper Boie Rasmussen, der ikke udelukker teknologiske partnerskaber med andre virksomheder.

OK arbejder på køreplan for elbil-ladere i større skala

OK's indtjening buldrer frem: Satser på elbiler midt i coronakrise

Fortum sælger majoritet i ladeselskab til kapitalfond

Regeringen vil bruge 50 mio. kr. i år på flere ladestandere

Northvolt lancerer systemstabiliserende batteri med Vattenfall

Eon-kunder kan nu bruge deres ladebrik på Clevers ladestandere

 

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere