Green Mobility opgiver ikke håbet om break-even

Det danske delebilselskab har suspenderet sine forventninger til året, men selskabet forventer at kunne komme tilbage til normalen relativt hurtigt efter coronakrisens ophør.
Foto: Green Mobility / PR
Foto: Green Mobility / PR

Der bliver tænkt store tanker hos Green Mobility, der har planer om at ekspandere til 4-6 nye byer i år, men coronakrisen var bestemt ikke en del af planen.

Selskabets adm. direktør lægger da heller ikke skjul på, at delebilsselskabet er påvirket af virussen. Ikke som sådan rent sygdomsmæssigt, men forretningen er udfordret af den grund.

"Vi ser det lidt som en ufrivillig pause, og vi forventer, at tingene vil vende tilbage til normalen igen. Det er lige nu bare usikkert, hvor langt vi skal hen," siger Thomas Heltborg Juul, der er adm. direktør i Green Mobility.

Men i denne såkaldte pause er Green Mobility udfordret af, at folk skal blive indenfor. For hvis man bliver hjemme, så kører man ikke bil.

"Derfor giver det heller ikke nogen mening at komme med vores forventninger til året, fordi vi ikke ved, hvor det her ender henne," siger Thomas Heltborg Juul.

Green Mobility missede lige nøjagtigt sit mål i 2019 om at ramme break-even for København. Ude fra set kunne coronakrisen godt ligne, at selskabet atter må skyde en hvid pil efter de sorte tal. Men direktøren er bestemt ikke villig til at kaste håndklædet i ringen på nuværende tidspunkt.

"Det kan vi ikke sige noget om," lyder det fra Thomas Heltborg Juul, der fortsætter:

"Selvfølgelig forventer vi, at det kan lade sig gøre. Men vi guider ikke på det på nuværende tidspunkt. Fordi det giver ingen mening. For hvis vi kommer tilbage til normalen om 14 dage, så er det én situation, men kommer vi tilbage i juni, så er det en anden situation. Ligesom alle andre virksomheder har vi ingen idé om, hvornår det her ender."

Bevarer de langsynede briller

Som tidligere nævnt har Green Mobility store planer om at udvide forretningen til flere byer. På nuværende tidspunkt er selskabet aktivt i København, Aarhus og Oslo. Her har Green Mobility tidligere i år kunnet melde ud, at Antwerpen efter planen skulle blive tilføjet til listen i løbet af foråret.

Der er også indgået en aftale i Østrig i Wien, hvor det er planen, at der skal startes op i andet halvår af 2020. Derudover er det byer som Malmø og Gøteborg, der er på tegnebrættet.

Og selvom corona-virussen sætter en fod på bremsen, så arbejder GreenMobility videre med de langsigtede planer.

"Det er klart, at f.eks. med Malmø og Gøteborg, der ligger lige for, er det svært at sige, hvad der sker i Sverige i de næste uger. Vi arbejder videre på de planer, vi har. Men hvis hele Sverige lukker ned, så giver det ikke meget mening at lancere vores løsning i slutning i marts," siger Thomas Heltborg Juul og tilføjer:

"Det er fuldstændig umuligt at spå om den verden, vi befinder os i nu."

Ingen fyringsrunder

Udover at være skyld i Green Mobilitys suspendering af sine forventninger til året har Corona også betydet, at selskabet har sat gang i en række initiativer, der skal sænke omkostningerne.

Det har blandt andet betydet, at selskabet har sendt medarbejdere hjem.

"Det har vi, fordi aktiviteten er mindre på mange fronter. Og så kigger vi også på, hvilke omkostninger vi har lige nu og her, som vi måske skal overveje i forhold til, om de giver mening, når der er nogle ting, der kan blive udskudt," siger Thomas Heltborg Juul og fortsætter:

"Det kan være, at der er nogle aftaler, vi ikke sætter i kraft lige nu, da det f.eks. kan være usikkert, hvor Sverige er henne om fire uger. Der er nogle ting, hvor vi overvejer, om det giver mening at trykke på knappen, før vi er gennem det værste." 

I selskabets meddelelse om suspendering af forventningerne til året havde Green Mobility skrevet, at de ville gennemføre discharge of employees, hvilket ifølge Thomas Heltborg Juul skal oversættes til hjemsendelse af medarbejdere.

"Man kan sige, at vi netop har hjemsendt på grund af de her hjælpepakker for at undgå at skulle ud i nogle fyringsrunder. Vi har en masse medarbejdere, der måske lige nu ikke har noget at lave, men vi forventer, at ligeså snart det hele starter op igen, så skal vi bruge dem igen. Så derfor er hjemsendelse en rigtig god mulighed," siger direktøren.

Så I regner ikke med at skulle fyre på baggrund af coronakrisen?

"Det er ikke noget, vi har planlagt på nuværende tidspunkt. Men igen vi aner ikke, hvor vi ender henne. Hjemsendelsen er netop for at undgå fyringer," siger Thomas Heltborg Juul og fortsætter:

"Det er hele tiden en balance mellem at se på, at der er nogle ting på den korte bane, som er gået i stå, men at vi ikke må bremse vores udvikling på den lange bane. Derfor sørger vi også for, at vores it-afdeling sidder og udvikler på de produkter, som vi alligevel havde tænkt, vi skulle lancere. Men nu bliver det så bare ikke om 14 dage, men i stedet om seks uger."

Delebilsselskab dropper forventninger til 2020

Green Mobility rammer kun lige skiven 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Ken Bonefeld Nielsen, sikkerhedsrådgiver, Norlys

Norlys forbereder sig på det næstværste

For abonnenter

Anne Højer Simonsen, klimapolitisk chef, DI | Foto: Foto: Søren Nielsen

Tilfredshed med CCS-udspil

For abonnenter

Læs også