EnergiWatch

Alfa Laval tilslutter sig skibsfartens koalition for udvikling af CO2-frie skibe

Danfoss, Maersk og de omkring 100 andre aktører i skibsfartens klimakoalition 'Getting to Zero' får nu selskab af den svenske producent af cleantech-udstyr, Alfa Laval. Målet er at udvikle CO2-frie skibe senest i 2030.

Alfa Lavals maritime forretning producerer blandt andet udstyr til rensning af ballastvand og filtrering af NOx-partikler fra skibsskorstene. Foto: Finn Frandsen/Politiken/Ritzau Scanpix

Udstyrsproducenten Alfa Laval tilslutter sig nu de omkring 100 virksomheder og organisationer i Getting to Zero-koalitionen, som har sat sig for at udvikle CO2-frie skibe inden 2030.

"Ligesom den maritime sektor spænder over hele verden, bliver vi nødt til at samarbejde på tværs af branchen for at tackle de globale problemer med udledning af drivhusgasser," udtaler chefen for Alfa Lavals Marine Division, Sameer Kalra, i en meddelelse om beslutningen.

"Sammen kan og vil vi udvikle bæredygtige og kommercielt gangbare løsninger for den maritime industri til fordel for både mennesker og planen," siger han videre i meddelelsen.

Getting to Zero-koalitionen blev lanceret i september sidste år af en række af verdens store shippingvirksomheder – herunder Maersk og danske Norden – med et erklæret mål om at søsætte skibe, der ikke udleder CO2, senest i 2030.

Siden stiftelsen er medlemsskaren vokset støt og tæller foruden industrispiller såsom rederier, afskibere, speditører og maskinproducenter alt fra energiselskaber til fødevarekoncerner, finansieringsvirksomheder, bilproducenter og miljøteknologiselskaber som Danfoss.

Danfoss satser på landstrøm til skibe

Udledning skal halveres i 2050

At så mange selskaber finder det bidende nødvendigt at udvikle CO2-frie skibe i løbet af det næste årti, relaterer sig til målet fra FN's søfartsorganisation (IMO) om, at shippingsektoren skal have halveret sin samlede udledning senest i 2050.

Et mål, som ifølge et nyt studie fra Getting to Zero Coaltion vil kræve investeringer for mindst 1.000 mia. dollar.

"Fordi skibe har en levetid på 20 år eller mere, bliver fartøjer med nul-udledning nødt til at begynde at indgå i den globale flåde senest i 2030, før en reduktion på 50 pct. i 2050 kan opnås," vurderer Alfa Laval i meddelelsen.

(Denne artikel er leveret af vores søstermedie CleantechWatch)

Dampen er gået af energieffektivitet: Laveste fremgang i 10 år

Wärtsilä ramt af lav efterspørgsel

Alfa Laval løfter bundlinjen med 35 pct.

Alfa Laval øger ordreindgangen markant

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere