EnergiWatch

Flertal tegner sig for billige elbiler efter 2020

De Radikale vil sikre billige elbiler i forhandlinger. Det samme vil blå blok med udsættelse af ny afgift.

Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

De Radikale kom onsdag cirka 20 minutter for sent til aftenens forhandlinger om næste års finanslov.

Men det var der ifølge politisk leder Morten Østergaard en ganske god grund til.

"Vi er lige i gang med at kigge på, hvad der skal til for at få en finanslov i hus, og vi synes stadig, der er store knaster," siger han.

Et af de vigtigste emner på aftenens møde bliver ifølge Morten Østergaard spørgsmålet om afgifter på elbiler.

"Vi vil gerne have, at elbilerne ikke kommer til at stige i afgift, uanset hvornår der måtte komme den store bilafgiftsreform, som en kommission sidder og kigger på," siger han.

"Det giver ikke så meget mening, at vi skal opleve, at afgifterne på elbiler stiger, når et stort flertal sidder og forhandler om en klimalov, der blandt andet baserer sig på, at der skal køre flere elbiler i Danmark."

Dermed er De Radikale på linje med partierne i blå blok.

Venstre, De Konservative, Liberal Alliance og Dansk Folkeparti vil med et beslutningsforslag udsætte indfasningen af registreringsafgiften for elbiler med ét år. Det vil sige til og med 2021.

Med de borgerlige partiers mandater og De Radikales vil der dermed kunne dannes et flertal for afgiftsfrie elbiler uden om regeringen.

Partierne, der onsdag aften mødte op til forhandlingerne, er dog overbeviste om, at de nok skal blive enige om en samlet finanslov.

Ifølge SF-formand Pia Olsen Dyhr er parterne langsomt ved at nærme sig hinanden, og en aftale bør derfor være på trapperne.

"Vi er tæt på, men der er altid i slutspurten nogle udfordringer, der skal løses, og det kræver, at vi læner os mod hinanden," siger hun.

Også finansminister Nicolai Wammen (S), der sidder for bordenden ved forhandlingerne, fornemmer, at parterne så småt er ved at blive enige.

Han vil dog ikke love, at en aftale kommer på plads onsdag.

"Når fire partier kæmper for hvert sit synspunkt, og vi ikke har flere penge, end dem vi på fornuftig vis kan skaffe, og regeringen også vil sætte velfærd og klima først, så har vi en opgave, vi skal have løst," siger han.

FDM: Nye elbil-afgifter vil udløse 100.000 ton CO2

Nyt studie: En elbil skal køre 219.000 km, før den er lige så ren som en dieselbil

Relaterede

Seneste nyt

Energijob

Se flere

Se flere