EnergiWatch

Danfoss lancerer app med kunstig intelligens-teknologi

Fremover får installatørerne hjælp af en app fra Danfoss, der via kunstig intelligens kan analysere fejl med blot et billede

Foto: Danfoss/PR

Industrigiganten Danfoss har lanceret en ny app, der gennem brug af kunstig intelligens skal hjælpe installatører med at analysere fejl med blot et billede.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Danfoss' nye app anvender den kunstige intelligens-teknologi AI deep learning, der ud fra et billede - og med 92 pct. nøjagtighed - kan analysere, hvilken konkret reservedel der skal udskiftes og bestilles for Danfoss' reparatører. Appen skal hjælpe med at nedskære fejlbestillinger, tabt produktion og tidsforbrug.

"Baggrunden for, at vi kiggede på det her område, var, fordi vi vidste, der var udfordringer og mangel på køleinstallationsteknikere. Mange af de softwareløsninger, vi udvikler, har at gøre med at gøre det nemmere for installatører at løse problemer. Vi kan ikke påvirke udbuddet af teknikere, men vi kan gøre noget mere effektivt. Produktet rammer ned i det," siger Kasper Risbjerg, der er digital entreprenør i Danfoss, til Børsen.

Thomas Kolster, der er ansvarlig for digital transformation i Danfoss, forklarer, at appen kan hjælpe med at kende forskel på eksempelvis to ventiler, der ellers ville kræve specialistviden.

Danmark er ifølge en undersøgelse foretaget af Microsoft det førende land i Europa, når det kommer til kunstig intelligens. Af undersøgelsen fremgår det, at 96 pct. af Danmarks største virksomheder arbejder med kunstig intelligens.

Danfoss køber aktiemajoritet i skotsk selskab

Affald fra Danfoss er skyld i kraftig forurening ved strand 

Mere fra EnergiWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 368 britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Vestas vælger tysk logistikpartner i Nordamerika

Den danske vindmølleproducent, der fra årsskiftet skifter DSV ud med Mærsk som primær logistikpartner, får fremover distribueret komponenter og reservedele i Nordamerika af en tysk logistikvirksomhed.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs