EnergiWatch

Teslas batteriproblemer kan være større end antaget

Anonyme medarbejdere på Teslas batterifabrik Gigafactory hævder, at elbilsproducenten endnu er langt fra at producere med den hastighed, man har stillet investorer og kunder i udsigt. De mener, at store dele manuel produktion kan give alvorlige sikkerhedsproblemer. Tesla afviser på det kraftigste, at sikkerheden ikke er i orden.

Foto: Tesla/PR

Utålmodige Tesla-kunder, der allerede er blevet stillet en forsinket levering af deres købte Model 3-elbil i udsigt, bør måske væbne sig med yderligere tålmodighed. Det skriver det amerikanske medie Cnbc med henvisning til, at produktionsproblemerne på den amerikanske bilfabrikants batterifabrik Gigafactory kan være værre end hidtil antaget.

Allerede i november sidste år stod det klart, at Tesla havde svært ved at følge med efterspørgslen. Her erkendte topchef Elon Musk overfor analytikere, at man var udfordret af "flaskehalse" i forbindelse med at opnå masseproduktion af den ventede Model 3s batteripakker.

Nu fortæller kilder til Cnbc, at den stort anlagte batterifabrik Gigafactory i delstaten Nevada stadig langt fra opererer med den gard af automatisation, som det var planlagt. Medarbejderne er blandt andet nødt til at samle enheder med håndkraft, og yderligere fortæller anonyme kilder, at Tesla har været nødsaget til at hyre medarbejdere ind fra underleverandøren Panasonic for at nå opgaverne.

Foto: /ritzau/AP/Ben Macmahon
Foto: /ritzau/AP/Ben Macmahon

Mens forsinkelserne kan være alvorlige nok for Tesla, så hævder tidligere ingeniører hos Tesla, at problemerne kan få konsekvenser for kvaliteten af batterierne. Fordi det er en præcisionsopgave at samle den slags batterier, så kan den manuelle produktion betyde farlige fabrikationsfejl.

Telsa selv afviser, at man kan være tilfældet.

"Antydningen af, at Tesla nogensinde kunne finde op at levere en bil med et farligt batteri er fuldstændigt forkert, imod al empiri og frakoblet virkeligheden," oplyser en talsmand i et skriftligt svar til Cnbc.

Talsmanden anerkender dog, at batterifabrikken i øjeblikket ikke er fuldt ud automatiseret og henviser til Elon Musks udtalelse fra november.

Tesla har cirka fået 400.000 bestillinger på Model 3.

Morgan Stanley spår kæmpe boom i energilagring

Kinesisk tørst efter lithium sætter ild til Australiens mineindustri

Tyskland vil udfordre Teslas gigantiske batterifabrik

Elbiler overvinder sort start og slår fossile biler på den lange bane

Mere fra EnergiWatch

Fabrikker lukker på grund af høje energipriser

Stigende energipriser tvinger nu producenter af gødning og stål til at lukke fabrikker. Sværvægteren Yara lukker en række europæiske fabrikker, hvilket sender et klart signal om, at der er udsigt til voldsomme prisstigninger på gødning.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs